Recension: Holmström, Heléne; Eld, snö och stjärnor; 2021

Eld, snö och stjärnorHelén Holmström är en person jag träffat mycket på olika bokevent i Stockholm, innan en viss pandemi satte stopp för sådant. Hon har sedan dess skrivit böcker och den andra jag läser av henne är Eld, snö och stjärnor, som är en julbok, utgiven på Lovereads.

Nora driver ett café i Västervik, som inte längre är lönsamt. Hennes bästa vän anmäler henne till TV-bagaren Henrik Eklunds julprogram och Nora finner ingen annan utväg än att tacka ja. Hon är inte alls förtjust över att Henrik ska komma och dissa hennes arbete och är till en början extremt motvillig under inspelningarna. Med tiden värms känslorna upp, men har svårt att skilja på var som är äkta och vad som är en lek framför kamerorna. Samtidigt får vi en historia om en finsk änka som kom till Västervik efter kriget och förälskade sig i en bagare.

Eld, snö och stjärnor var den tredje julboken jag läste 2021 och det var även den tredje boken med en huvudperson som är föräldralös, så jag kan nästa säga att föräldralöshet är en ny trend inom jullitteraturen (eller det kan jag såklart inte alls säga, men en kul spaning är det oavsett). Jag lyckte  mycket om den här boken det inte är helt svart eller vitt. både Nora och Henrik beter sig inte helt schysst alla gånger och deras väg mot en romans är kantad av ganska många, helt rimliga, missförstånd.

Jag tycker att det var roligt att läsa om en inspelning av en dokusåpa och antar att Heléne har gjort research om hur de klipper och regisserar. Det var fint hur intriger framför kameran vävdes ihop med verklighetens och att förvirringar och missförstånd uppstod därför att de inte är helst sig själva framför kameran.

En bra och julig bok med spännande dokusåpaintriger!