Recension: Belim, Victoria; Röda sirener; 2022

Röda sirenerRöda sirener är en ukrainsk släkthistoria av journalisten Victoria Belim. Jag väljer att kategorisera boken som reportage, snarare än roman, då det är en berättelse om hur hon finner svar på frågor om sin släkt. Victoria bor idag i Bryssel, men är född och uppvuxen i Ukraina. Röda sirener är utgiven på Brombergs förlag.

Victoria Belim har delat sin barndom mellan Kiev och den lilla staden Bereh, som ligger mellan Kiev och Lviv i västra Ukraina. När hon var tonåring flyttade familjen till USA. I Röda sirener är hon tillbaka i Bereh och året är 2014. Hon försöker komma på vad som hände med farbror Nikodim, som försvann under Stalintiden, men ingen tycks vilja prata om vad som hänt. Hennes nyfikenhet tar henne bland annat till Poltava och KGB:s före detta högkvarter och hon ska få svar på sina frågor, tids nog.

Det var ett spännande reportage, men som även Annika Wall skriver i sin recension, mer ett reportage än en roman. Det är en viktig historia som berättas, men jag tappade tråden ganska många gånger. jag tyckte bäst om de vackra beskrivningarna av Victorias mormors äppelträdgård i Berah och om det historier som berättades där. det var lite mer rörigt på hennes resa till Poltava och de människor hon träffade på vägen.

Jag lyssnade på Victoria Belim på Bokmässan och hon sa att det kändes angeläget att skriva historien när Ukraina blev anfallna av Ryssland 2014 och det känns ju än mer angeläget idag. Ukrainas historia är allt annat än problemfri och människor idag är fortfarande rädda för att riva upp saker som hände under Stalins styre. Min enda invändning är att hon kunde gjort boken lite mer fängslande och mindre som en personlig reportageresa.