Post bokmässeläsning och kulturaktiviteter – oktobersummering 2018

Jag och Kim Thúy på Pocketshop

Jag och Kim Thúy på Pocketshop. Oktober 2018.

Oktober har varit en märklig månad. Det började med nästan 20 graders värme och slutade med nollan och snö. Jag kom hem från bokmässan med massa spännande böcker med mig. För en gångs skull hade jag inte förköpt mig utan var och en av alla böcker kändes roliga att läsa.

Oktober har varit full med kulturhändelser med teater och författarträff. Höjdpunkten var att äntligen få träffa Kim Thúy! Familjen har varit på museum och jag har faktiskt läst en hel del.

Månadens läsning

Läsningen har rullat på fint, men jag ligger lite efter läsmålet på 150 böcker i år. Jag har försökt att ta tag i min a utmaningar så att inte alla blir ofullständiga när året är slut.

Månadens språk: Spanska var månadens språk och jag har läst den mexikanska författaren Laura Esquivel och klassikern Kärlek het som chili. Jag har även påbörjat De övergivna museerna av Cristina Peri Rossi från Uruguay. Jag har dessutom gett mig själv bakläxa och läst Berlinerinnen av Martha Wilhelm, eftersom tyska var förra månadens språk. Jag läste den dessutom på tyska!

Nobelpristagare: Jag har läst mikronovellen Månen av Juan Ramón Jiménez som fick nobelpriset 1956. En skamlös genväg, men jag struntar i det.

Jorden runt: Inget nytt land, men en bok om konflikten i Västsahara skriven av svenskar. Jag har dessutom läst nobelpristagaren Nadia Murads självbiografi. Hon kommer från irakiska Kurdistan och boken utspelar sig där.

HyllvärmareBerlinerinnen av Martha Wilhelm har stått i hyllan i några år.  Har därmed läst 11 av 12 hyllvärmare i år.

Språkutmaningen: En ny på tyska. Kvar att läsa är en på danska, en på norska och en på tyska. Ett danskt recex är på väg till mig!

Tema mansrollen: Jag har läst Sagor för pojkar som vågar vara annorlunda av Ben Brooks för min son och vi har haft många fina diskussioner.