Nyårslistor 2017: Årets bästa kulturupplevelser

Kö till The cleaner onsdag

Här kommer min andra nyårslista och det blir en lista över årets bästa kulturupplevelser. Jag har gjort mycket själv och med min familj och här försöker jag lista årets kulturella höjdpunkter. Det är möjligt att jag glömt något fantastiskt, för vi konsumerar rätt så mycket kultur i den här familjen. Det är en självklar del av vårt liv.

Årets bästa kulturupplevelser

1. The Cleaner med Marina Abramovic i Skeppsholmskyrkan: Bokmässan är ju alltid årets kulturella höjdpunkt, men jag måste ändå sätta Marina Abramovic performance överst på listan. Det var så annorlunda. Det var något jag aldrig gjort förut. Det var så coolt!

2. Bokmässan: Såklart bokmässan. Återigen med ett barn med sig, men det gick inte att ordna på något annat sätt. Och Selma var charmig och bidrog till många fina och oväntade möten.

3. Kulturutflykt i Thailand: Vår Thailandsresa var årets semesterhöjdpunkt och det lilla kulturella inslaget där kommer definitivt på topp tre. Visst var det kanske inget särskilt speciellt tempel vi var i eller ens mysig pittoresk by vi besökte, men att se barnens fascination av alla speglar i templet och att få göra något annat än att sola och bada och vara på Bamseklubben var värt mycket!

4. Ensam på Dramaten: Jag var på teater för första gången på evigheters evigheter! Det var en mycket bra pjäs av feministen och 1890-talsförfattaren Alfhild Agrell om rätten att få leva ogift som kvinna. En liten bonus var att jag köade till The Cleaner med en av skådespelarna!

5. Andrémuseet i Gränna: Var det någonting jag längtade efter att visa mitt stora barn så var det Andrémuseet i Gränna. Som barn var jag där och mina föräldrar berättade om allt. Det var så fascinerande, minns jag. Hugo kände redan till luftfärden och har pratat så mycket om ”de där som frös ihjäl innan de kom till Nordpolen”. Att visa honom museet fantastiskt. Hans ögon lyste och han pratar om besöket än.