Semesterutmaningen 2023: Norge på norska i ny tappning

Rådhuset i Oslo och familjen

Rådhuset i Oslo och familjen. Jag bad dem att inte stå tillsammans som på precis alla andra bilder. Då fick jag detta. Juli 2023.

Jag misslyckades med att gå in i en bokaffär i Oslo. Det är inte lika konstigt som det låter. Alla affärer är stängda på söndagar och just söndagen var den dagen då vi hade möjlighet att passera affärer före stängning. Vi gjorde tex Karl Johan vid nio på kvällen, det ösregnade en eftermiddag och resterande tid gick vi på museum. Jag kunde köpa böcker i museishopparna såklart, men son ni förstår är litteraturen där rätt nischad.

Vad göra nu då? Tja, det finns ju alltid Adlibris. Och bokbörsen. Tyvärr finns inte Storytel på norska än (iaf inte för svenskar), men som ni förstår, norska är inte ett otillgängligt språk i Sverige. Det är ju alltid kul att köpa böcker på plats, men nu blev det inte så. Vad som då istället har kommit hem till mig är:

Vinternoveller av Ingvild H. Rishøi

Jeg er egentlig ikke sånn av Marie Aubert

Albertine av Christian Krohg

De två förstnämnda är utkomna de senaste åren och böcker jag tänkt att läsa. De beställde jag från Adlibris. Den tredje boken är lite rolig. Jag såg det fina konstverket nedan på Nasjonalmuseet i Oslo och blev intresserad av författaren. Det visade sig att Christian Krohg både vart konstnär och journalist/författare och att han skrivit en bok om flickan på bilden som ska på sitt första besök till polisläkaren för att tvångsundersökas som prosituterad. Albertine är boken och jag fann den på Bokbörsen. I höst ska här läsas på norska!

Albertine i polisläkarens väntrum

Albertine i polisläkarens väntrum av Christian Krohg.