Recension: Michalopoulou, Amanda; Why I killed my best friend; 2003

Why I killed my best friendDå är det dags för det sista landet och den sista boken i EU-läsningen! Grekland är alltid svår att hitta litteratur ifrån och vi hade inga olästa texter av Platon eller Aristoteles hemma. Det fick bli den tidigare inköpta e-boken Why I killed my best friend av Amanda Michalopoulou.

Maria har tillbringat hela sin barndom i Nigeria och hon är van vid ett stort hus och en stor tomt. Så är hon tio år och måste flytta hem till Grekland igen och bo i en stad med avgaser i en liten lägenhet. Hon passar inte alls in. Så en dag börjar Anna i klassen. Anna har bott i Paris och väljer ut Maria som sin bästa vän. Maria både älskar Anna och inser att hon behöver leva utan henne. Hon klarar dock inte att slita sig. inte ens när Anna tar hennes kompisar, pojkvänner eller apar efter hennes liv.

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig av en bok med titeln Why I killed my best friend, men det var nog inte detta. Det var en sorglig bok om en flicka och sedan vuxen kvinna som lider av obearbetade förluster och sedan gömmer sig i skuggan av en karismatisk vän. Jag ska såklart inte avslöja något om det skedde något mord, men kan säga så mycket att vänskapen är vad man i modernt språkbruk skulle kalla toxiskt.

Det kändes lite som Min fantastiska väninna av Elena Ferrante, men kan inte vara en efterapning, då den här är skriven före. Trots det så är det inte en lika briljant bok som Min fantastiska vännina, utan en lite mer rörig bok som var luddig i kanterna. Mycket får sin förklaring i slitet av boken, men fram tills dess var det stundvis svårt att hänga med.

Jag inser när jag känner mig klar med recensionen att jag inte nämnt politiken. Den har en stor roll i boken. Det är diktatur i Grekland när Maria är liten och Annas pappa bor kvar i Paris till diktaturen faller. Senare engagerar sig både Anna och Maria i en vänstergrupp och Maria är aktiv till boken slutar. Maria har svårt för att Anna kommer igenom med att som vuxen fortsatt vara vänster, men samtidigt vara föreståndare för många arbetare på ett företag.