Läsa jorden runt: Vi av Kim Thúy

Vi

Det kändes lite som att många i bokcirkeln Läsa jorden runt var lite missnöjda med valet av bok, Vi av vietnamesisk-kanadensiska Kim Thúy. Jag hade själv redan läst boken och hann aldrig läsa om den, vilket såklart inte gjorde samtalet så enkelt. Jag minns aldrig detaljer i böcker. Men vi var trots allt en liten skara som hade ett bra och trevligt samtal ändå! Du som inte läst boken och inte vill ha spoilers, ska undvika att läsa stycket Oklart slut.

Läs min recension av boken här.

Fragmentariskt berättat

Det första vi pratade om var att boken var fragmentariskt berättad och att flera av oss inte därför hade fått så bra sammanhang. Några av oss hade läst både Ru och Mãn och kunde konstatera att Vi inte är den bästa av böckerna.

Kulturskillnader

Vi kom in en del på kulturskillnader och hur det är att växa upp i ett land där man vill anamma kulturen, men samtidigt lever i sitt lilla community. Det kan inte vara lätt frö dem som står med en fot i varje kultur och den här boken visar tidligt på det problemet.

Att återvända

Ett stort tema i boken är att återvända. Vi återvänder till Vietnam och det är inte helt lätt. När hon väl är i Vietnam, träffar hon en fransman som hon blir tillsammans med och känner stor samhörighet med.

Oklart slut

Vi var alla rörande över ens om att slutet kom lite abrupt och hade lite för många – och för viktiga – lösa trådar. Vi hoppas på en fortsättning, men misstänker att det inte kommer.

Nästa bok

Vi bestämmer inte ny bok på sittande möte, utan röstar i gruppen. Vi har dock tänkt att nästa bok ska komma från Östeuropa.