Kan man verkligen handla julpynt i juni?

Julaffären i Berlin

Som frågan lyder, kan man verkligen handla julpynt i juni? Ni som följt mig länge, vet att jag har ett stort intresse för pynt, i synnerhet julpynt. Varje jul njuter jag av att plocka fram allt och tänker på varifrån det kommer. Något är ärvt, något har jag haft sedan jag var barn och annat kommer från min man. Sen är det allt vi införskaffat gemensamt, och då främst det som har köpt på olika resor. Vår julgran ska ha pynt från hela världen!

Julaffären i Berlin

Det är självklart inte så att jag söker julpynt året runt, men eftersom jag visste att det fanns en åretruntöppen julbutik i Berlin så var den ju självklart tvungen att besökas. Mina barn tyckte att jag var galen ända till de såg affären. Min förklaring var att när vi väl tar in granen och ska pynta den så är det suypermysigt att prata om alla saker och var det kommer ifrån. Särskilt saker vi varit med om och valt tillsammans.

Julaffären i Berlin

Affären heter Käthe Wohlfahrt och ligger på Kurfürstendamm. Det fanns otroligt mycket att köpa och det gick att spendera otroligt mycket pengar där. Jag spenderade en halv förmögenhet, men försökte aktivt att tänka kvantitet och inte köpa det dyraste. En dyr sak skulle det bli, vilket jag kommer att visa nedan.

Julaffären i Berlin

Här är korgarna fortfarande tomma, men det skulle de inte vara länge till. Vi köpte mest granpynt, men det blev också en grej till den blandade pynthyllan som vi sätter stort värde på här hemma, och såklart en pepparkaksform.

Julaffären i Berlin

Här är våra fina fynd! En Sandmann (John Blund) i en Trabant gick inte att motstå trots priset. Annars köpte vi en vanlig kula, men i en lite rolig färg, en ängel på släde, en stående ängel och en tomte med pingla och rörliga armar och ben. En liten Jesusfamilj till pyntbordet blev det också, samt en form. Sedan ser ni även några fynd från Ampelmann-affären. Två pynt och två pepparkaksformar. Ampelmann är en känd östtysk figur som mina barn föll pladask för.

Ampelmannaffären i Berlin

Ampel betyder trafikljus och i DDR var den gröna och röda gubben lite speciella och efter återföreningen protesterades det vilt när man ville ta bort dem och ersätta med den västtyska standarden. För några år sedan kunde du se Ampelmann på trafikljusen i östra delarna av Berlin, men idag har han spridit sig även till Väst. Här ses en affär på Kurfürstendamm och även trafikljusen här är ofta med just Ampelmann. I staden Zwickau har man för jämställdhetens skull utvecklat en Ampelfrau (pepparkaksformarna ovan är barnvarianterna av trafikljusfigurerna).

Anledningen till att mina barn älskade figuren var nog att de kände igen honom från vårt kylskåp. Jag köpte nämligen en kylskåpsmagnet med motivet sist jag var i Berlin.

1. ja, gör det alltid på resor 🙂

2. Åh herregud jag hade varit i himlen där 😀