Inflyttad, men långt ifrån klar

Selma och äppelträdet

Selma och äppelträdet. Augusti 2020.

Då har vi äntligen flyttat in. Det som jag trodde skulle bli en euforisk känsla av lycka blev till ett stort antiklimax vid åsynen av alla flyttkartonger och tanken på alla väggar vi ville måla. Inga utemöbler hade vi heller och inga finns att köpa såhär års om man inte har en förmögenhet att spendera. Och det har vi ju inte.  Nu en vecka senare är läget ett annat. Min föräldrar kom och styrde upp och vi har ätit middag på pappas tapetserarbord (ja, det är sant).

Jag tänkte – såklart helt otroligt naivt – att sängar skulle skruvas ihop redan första kvällen och att vi sedan kunde gå vidare till hyllor och garderober. Nu en vecka senare är jag otroligt lycklig över att ha en säng, två soffor och det mesta av köksattiraljerna instoppade i befintliga skåp. Tack vare pappa har vi också ett par tavlor, två taklampor och framförallt ett nymålat rum.

Det som nu är viktigast är att få upp böckerna. Inga överhyllor får plats, så det kommer att behövas fler hyllor. Billy björk tillverkas inte längre så vi får antingen köpa begagnat eller hitta på nya lösningar. De befintliga hyllorna är dessutom helt otroligt slitna och borde egentligen inte fått komma upp alls. Hade gärna bytt ut rubbet, men tyvärr hade Ikea inga snygga alternativ till Billy björk. Nu har pappa reglat fast benranglen utan ryggar i väggen och så får de hålla tills de inte håller längre.

(Funderar på en annons: Sökes: Billy björk. Finnes: Billy Björk överhyllor. Förstår dock att de som är villiga att sälja sina Billy björk inte är intresserad av att byta dessa mot helt värdelösa överhyllor. Men är det någon som vill ha våra överhyllor, så är det bara att komma och hämta!)

Jag börjar jobba bästa vecka och mina barn börjar på förskola/fritids så jag hoppas att bloggen snart går in i normalläge.

Ute hos oss

Något av det bästa med hus är att vi ha r ett eget ute. Detta är vår tomt.

Vår utomhusjacuzzi

I vårt ute ingår en utomhusjacuzzi. En stor bonus till allt annat vi längtat till.

Huset

Min pappa är här och har satt upp lite tavlor åt oss. Jag fixade gardinerna. Sakta men säkert växer ett hem fram.

Huset

Barnen har ett eget vardagsrum och där kommer delar av biblioteket vara. Jag börjar stoppa in böcker.

Huset

Här är det tanken att barnen ska kunna pyssla så mycket de bara okar. Bordet var min morfars och det är rätt slitet. Med andra ord kan de limma och måla utan att oroa sig för att förstöra något.

Huset

Vårt arbetsrum. Det ska självklart inte stå poddutrustning och symaskiner i bokhyllan permanent! Längst in är just nu det fysiska feministbiblioteket och jag har matchat den med en affisch signerad Guerrilla girls. För att få plats med alla böcker måste vi rensa och det är något jag kommer att återkomma till.

• Amanda23 november, 2020 kl. 04:45
    • Svara

Hej!
    Jag är intresserad av billy björk överhylla, du kanske redan har blivit av med dom men jag tänkte att det är värt att fråga ändå.

Allt gott!

• Hanna23 november, 2020 kl. 05:01
      • Svara

Ja! Det är bara att komma och hämta! Mejlar dig.