Gästinlägg av Mia Latvala: Att läsa och förstå science fiction

Mia LatvalaMia Latvala var med och tog fram den feministiska litteraturkanonen och det var hon som var drivande för att Ursula LeGuins Mörkrets vänstra hand skulle komma med. Hon läser otroligt mycket böcker och många är inom science fiction-genren. Nedan skriver hon en text om hur LeGuins bok och andra science fiction-böcker ska läsas för att förstås.

Förlåt Feministbiblioteket – jag tänkte mig inte för!

Jag får ta på mig skulden av att ha tvingat Hanna på Feministbiblioteket att läsa just Mörkrets vänstra hand. Det är ju så att när man är lite förälskad i en genre vill man att så många som möjligt ska upptäcka den. Jag glömde tyvärr bort att Mörkrets vänstra hand är en bok som inte är helt lättillgänglig och kanske inte är den bästa boken att introducera genren med.

Vad är det då som är svårt? Jo, till en början handlar det om att science fiction är fyllt med främmande världar och påhittade ord – som Hanna helt korrekt uttrycker det. Ofta brer författarna även på med detta i början av texten, just för att vi läsare ska bli lite förvirrade och på så sätt ta till oss att vi är på okänd mark. Efter att ha plöjt en hel del science fiction vänjer man sig. Mitt råd är: slappna av och bara läs, det ordnar sig! Förklaringar brukar komma när man läser vidare, det gäller bara att inte ge upp för tidigt. Författaren vill främmandegöra läsaren, låt hen bara hållas, du kommer klura ut det hela med lite tålamod.

Det jag vill be om förlåtelse för är att jag glömde bort att le Guin använder ännu ett litterärt stilgrepp som vrider texten, nämligen en opålitlig berättarröst. Hennes antropolog ljuger inte – men han förstår helt enkelt inte de samhällen han möter och misstolkar väldigt mycket. Kommunikationsproblem är en av romanens bärande byggklossar. Genly Ai förstår oftast alldeles försent de kulturella kontexter han är inne i och det här får även förödande konsekvenser. Som läsare får man ofta aha-upplevelser genom att Ai inser att han missförstått. Men eftersom en av drivkrafterna i historien är att berättaren klampar på och misstolkar blir även romanen i sig svår att komma in i direkt. Är man dessutom ovan vid genren i sig är det lätt att ge upp. När man läst ungefär halva Mörkrets vänstra hand så blir man serverad en stor pusselbit kring vad som egentligen hänt i början. Jag får erkänna att jag då läste om hela boken från början innan jag fortsatte. Det här verkar jag ha lyckats förtränga när jag föreslog att Mörkrets vänstra hand var en bra ingång till feministisk science fiction.

Som en olivkvist i sammanhanget vill jag därför erbjuda en sammanfattning av mina bästa tips för hur man överlever att läsa science fiction:

• Fastna inte i detaljerna, såsom påhittade ord, utan slappna av och läs.
  • Ofta finns det kartor och ordlistor att kika i. Tänk inte att du måste plugga dessa först. Du läser ju inte hela SAOL och kartboken innan du läser en realistisk roman heller. Men ibland hjälper det såklart att slå upp!
  • Ett begrepp presenteras ofta oförklarat, men dyker upp igen efter en tid med en förklaring. Science fictionförfattare gillar det greppet, så rådet är återigen bara fortsätt läsa så klarnar det.
  • Fuska. Om du känner för att ge upp – googla på boken. Science fiction handlar om idéer. Läs t.ex. på Wikipedia om bokens tema och idéer. Börjar det klarna? Ge den en chans till med nycklarna du fått. Känns det fortfarande hopplöst? Lägg ner boken, man ska aldrig plåga sig igenom något man absolut inte njuter av att läsa.

1. Vilka bra tips! Just detta ska man ha i åtanke när man börjar läsa sf.

• Hanna3 december, 2013 kl. 04:55
      • Svara

Jag hade iaf behövt dem innan jag satte igång 😉