Feministbrud på kulturjakt i Bangkok

Jag var i Bangkok för tio år sedan. Jag har skrivit lite om det Thailandsbesöket här, men tänkte att jag ville visa lite fler bilder. Mina kulturjakter har blivit lite mer omfattande med tiden och Thailandsresan senast så fick jag lust att drömma mig tillbaka lite. Här kan ni se en lite utförligare kulturrapport från Bangkok.

Kao San Road i Bangkok

Kao San Road. En självklart val för oss då. Det ser stökigt ut, men var mysigare i verkligheten. Kanske inte så fantastiskt som hajpen i Beach, men värt det. Då. Det ligger dessutom nära Grand Palace. Men idag skulle vi nog bo någon annanstans. Lite finare och lite fräschare.

Grand Palace

När jag var liten hade jag ett spel. Där skulle man samla på kort från olika delar av världen. I ”familjen” Fjärran Östern fanns en bild på denna pagod med. Jag var så oerhört fascinerad av att det fanns ett hörn av världen där byggnaderna var av guld. Det kändes så främmande. Därför var det extra speciellt att få komma hit.

Grand Palace

Grand Palace är stort och pampigt, men inte speciellt gammalt. Det är från 1782 och här har de thailändska kungarna bott sedan dess.

Munkar fotar varandra i Grand Palace i Bangkok

Det är inte bara västerländska turister på Grand Palace. Älskar den här bilden!

Chao Phraya River

Efter ett besök på Grand Palace kan man ta en båt över floden, Chao Phraya River. Här är stadens kontraster oerhört tydliga. Fattiga människor bor i primitiva hus och granne med dem ligger stora vräkiga hotell.

På andra sidan floden ligger Wat Arun. Det är ett buddistiskt tempel och pagoden ovan är gjord med en utsmyckning av porslinsmosaik. Otroligt snyggt!

Wat Arun

En liten närbild av en vacker blomma av något som ser ut som porslin från en kaffeservis. Wat Arun är äldre än Grand Palace, från mitten av 1600-talet.

Jim Thompson house

En helt underbar oas i Bangkok är Jim Thompson House. Jim Thompson var en amerikansk affärsman som startade en sidenfabrik i Thailand. Han älskade husen på den thailändska landsbygden och byggde upp ett sådant hus mitt i Bangkok. Han försvann spårlös i Cameron Highlands i Malaysia 1967. Idag är hans hem ett fint museum.

Jim Thompsons sidentyger

Jag skulle gifta mig 2008 och när vi var här passade jag på att köpa underbart vackert äkta thaisiden till brudklänningen. Det fanns en Jim Thompson-butik i Phuket, men även om önskan var att åka dit i år, insåg jag det opraktiska. Det hade inte varit rätt mot våra barn att sitta i flera timmar i bil för att jag skulle få köpa siden. En annan gång.