Dagens namn på Kulturkollo – Fruntimmersveckan

Dagens namn

Ni fick läsa ett inlägg om dagens namn häromveckan. Jag ville ha ett inlägg att tidsinställa och råkade få se att just det dagens namnsdag var Selma. Snacka om tajming! Kulturkollo kör dagens namn hela sommaren och jag tänkte att jag skulle hänga på lite. Jag smygstartar i helgen, men sedan laddar jag för fruntimmersveckan! Eftersom det finns en vecka mitt i sommaren som bara har kvinnonamn (nästan i alla fall) så tänkte jag uppmärksamma den med att gratulera en massa härliga verkliga och fiktiva kvinnor på bloggen.

Fruntimmersveckan finns i den svenska, finlandssvenska och finka kalendern. Dess uppkomst kommer ifrån att det var ett antal helgon man ville uppmärksamma och senare har det tillkommit några namn.

Ursprungligen handlade det om att fira Margareta av Antiochia (20 juli), Praxedis (21 juli), Maria Magdalena (22 juli) och Christina av Bolsena (24 juli). Sedan tillkom Sara (Abrahams hustru) och Praxedis ersattes med Johanna. Veckan innehåller även Emma och Kristina och den inleds med Fredrik. I den finska kalendern har Fredrik ersatts av Riikka, vilket ju känns lite på sin plats om fruntimmersveckan ska få finnas kvar. Fredrika borde väl kunna få plats den 18 juli i den svenska kalendern också?

Jag startar den 18 juli min fruntimmersvecka på bloggen med – såklart – Fredrik.