Får turister möjlighet att ta del av den lokala litteraturskatten?

Bokhandel i Cascais

Det är väl få läsare som missat att jag gillar att läsa böcker från andra länder. Roligast är nog att läsa från det landet jag är på väg till. Det är också fantastiskt om jag får krydda resan med en inhandlad bok på engelska från det landet jag besöker. Det sistnämnda är dock oerhört svårt för det mesta och jag har funderat över varför.

Den enklaste förklaringen är väl att turister inte främst vill läsa andra länders litteraturskatt på semestern, men jag tänker att som på Pocketshop på utvalda ställen på sommaren promota valda delar ur det svenska deckarundret, är en bit på vägen. Jag hade dock önskat att de även sålt någon Selma Lagerlöf, Marianne Fredriksson eller Vilhelm Moberg. Men jag gissar att sådant kanske skulle förbli osålt.

När jag var i Portugal förra våren såldes José Saramago och Fernando Pessoa i varje gathörn. På engelska. På alla stationer och liknande ställe där turister flanerade kunde du få tag på någon riktigt stor litterär nationalhjälte. Jag tyckte att det var oerhört fint och när jag kunde glida in på små bokhandlar i Cascais och be om portugisisk litteratur på engelska så hittade det alltid något. Bilden ovan är tagen i en sådan bokhandel/antikvariat.

Så många gånger har jag hoppas att det ska ske. Jag har letat estnisk litteratur på engelska i Tallinn, frågat efter marockanska kvinnliga författare i Agadir och hört mig för om katalansk litteratur i Barcelona. Lite besviken blir jag  varje gång, även om förväntningarna på att sådan litteratur ska finnas på engelska är olika stor. Jag kommer aldrig att glömma minen på flygplatspersonalen som fick ta emot min förfrågan av filippinsk litteratur på flygplatsen i Manilla, där det bara gick att köpa amerikanska självhjälpsböcker.

Jag tänker att museikataloger och böcker om utställningar ofta säljs på en mängd olika språk. Borde det inte åtminstone där finnas plats för en och annan bok av den inhemska litteraturen på engelska? Även om den inte direkt är kopplad till museets nisch? Jag fattar att det inte är det som folk i turistbranschen tjänar mest på, men någon mer än jag borde väl vara intresserade av att läsa inhemsk litteratur?