Bokmässan 2022: Hemma igen med böcker i bagaget

Jag på bokmässan 2022

Nu är jag hemma från bokmässan med massor av intryck och jag längtar efter många nya böcker. Det var en bra bokmässan som äntligen var på riktigt igen och även om det inte var lika mycket folk som 2019, så borde det varit mer (i alla fall på lördagen) än 2017 då det var nazistdemonstration utanför och polisen rådde folk att stanna hemma. Mycket på mässan var bra, medan annat var mindre bra. Ni får min plus- och minuslista nedan. Jag ger er också de böcker jag omedelbart ska läsa nu efter hemkomst.

Boklista

Här är böcker jag köpte, fick som recensionsex eller la till i mitt Storytel-abonnemang under bokmässan.

Aravind Jayan – Tonårspar har kul på allmän plats (Natur och Kultur)

Callum Bloodworth – Berätta tre saker (BonnierCarlsen)

Damon Galgut – Löftet (Albert Bonnier)

Darryl Cunningham – Putins Ryssland (Galago)

Marian Keyes – Ett oväntat val (Norstedts)

Paul Frigyes – I Ukraina – på drift (Silc)

Romina Pourmokhtari – Chicken nuggets på krita (Timbro)

Victoria Belim – Röda siréner (Brombergs)

På plussidan

1. Att få träffa alla igen och prata litteratur eller bara annat strunt.
  2. Jag tog mod till mig och gjorde en selfie-serie på Instagram och jag vågade gå fram till författare och andra kulturpersonligheter som jag inte kände (även om jag kände många!).
  3. Jag kom inte hem med en massa böcker jag inte vet vad jag ska göra med, utan är riktigt sugen på att läsa dem allihop.

På minussidan

1. Det var inga riktiga höjdare. Marian Keyes var det närmaste vi kom en riktig stjärnförfattare och förr om åren brukade det vara flera riktigt stora namn på mässan. Jag hoppas att det bara var en tillfällig svacka och att det kommer flera stjärnor nästa år.
  2. Det vekar ha varit extra svårt att bedöma vilka seminarier som skulle dra flest folk. Lite konstigt kanske, för det som marknadsförts hårt innan, brukar bli välbesökt. Seminariet med Aravind Jayan i en av hörsalarna var nästan som att det var planerat för tomma läktare. Jag hade inte sett något om det seminariet, om det inte varit för uppmärksamma bokbloggarkollegor. Marlene van Niekerk var fullt i en liten mysig lokal och många fick vända om. Marian Keyes hade gott kunnat tala i en av hörsalarna också, även om jag tror att det inte var helt fullt. Däremot blev det kaos utanför när hon skulle signera. Jag avstod den kön (av flera skäl ska tilläggas).
  3. Bokmässan by night var lite märkligt inslag. Jag tillhör den skara som inte vill fortsätta att lyssna på framträdanden efter en hel dag i föreläsningssalarna. Det skulle vara mingel och ett antal scener med program. De som ville lyssna, hörde inte så mycket och de som inte ville, stördes av scenprogrammen. Sedan var det märkligt att det kostade extra att gå på det.

• Emeli26 september, 2022 kl. 03:53
    • Svara

Såg dig inte men gick också på By night och tyckte det var märkligt. Ingen riktigt röd tråd i de samtal jag lyssnade på då heller.
    Nja. Kunde gjorts bättre.
    Skall självfallet kolla din insta nu.

• Hanna27 september, 2022 kl. 08:57
      • Svara

Nej, det blev en blandning som väl gjorde att ingen var nöjd. Då ses vi på Insta 🙂