Bokmässan 2022: Fredagen i bilder

Fredagen var en oerhört hektisk dag på mässan. Jag klämde in två dejter med kompisar, men annars var det fullt ös. Dagen började med Ukraina och slutade med tysk litteratur på tyska. Jag fortsatte med mitt projekt #feministbiblioteketivimlet och tog selfies med både kända och okända författare och kulturfolk. Det blev så mycket att jag inte hann publicera allt. Som vanligt kommer jag att återkomma om det mest spännande. Idag blir det bara ett urval då jag har så hemskt mycket roliga bilder.

Bokfrukost

Dagen började med bokfrukost hos SelmaStories och Bookie. Det var intressanta författare och jag blev mest sugen på att läsa feelgoodförfattaren Callum Bloodworth (som trots namnet är svensk). Han har skrivit en bok om kärlek under pandemin som jag är oerhört intresserad av och kommer även komma ut med en julbok i år.

Här sitter Samanta Schweblin från Argentina och pratar om sin bok Kentukis. Så roligt att höra hur den kom till och hur hon gjorde research. Kommer definitivt att återkomma om det.

Jag tog massor av vimmelbilder och här är jag tillsammans med Johanna Schreiber och Frida Malmgren som är aktuella med en ny bok i barnboksserien Hemliga klubben.

Vikcorita Belim är aktuell på Brombergs med Röda sirener. Hon pratade om hur boken kommit till och om kriget i hemlandet Ukraina.

Jag och Katyrina Kirsten

Jag ska försöka visa er ett klipp från när den ukrainska skådespelaren Katyrina Kirsten läser ukrainsk poesi. Här är istället en selfie med henne. Den som sett Folkets tjänare känner igen henne därifrån.

Tyskspråkig litteratur

Dagen avslutades med tyskspråkig litteratur och seminariet var på tyska. Här hettade det till lite när det pratades om inställning till kriget samt om pandemihantering. Mycket spännande!