Ace awareness week 2022: Feministbiblioteket uppmärksammar veckan varje dag

Prideböcker i Berlin

Idag startar Ace awareness week 2022 och Feministbiblioteket uppmärksammar veckan i samarbete med Elin Westöö. Jag kommer att uppmärksamma asexualitet i litteraturen och lyfta fram åtminstone en asexuell feminist. Aromanticism kommer också att uppmärksammas under veckan därför att många asexuella också är aromantiska, men också för att begreppen inte ska blandas ihop. Alla asexuella är inte aromantiska och vise versa.

Tre återkommande begrepp att ha koll på under veckan är ace, som betyder asexuell, aro, som betyder aromantisk och aroace, som betyder att man är både asexuell och aromantisk. För definitioner av vad asexualitet och aromanticism är, se mitt tidigare inlägg om aceweek.

Under veckan blir det minst ett inlägg om dagen på temat och häng gärna med här eller på sociala medier.

Fyra frågor till Elin Westöö

Elin Westöö

Elin Westöö är cis-person med pronomenet ”hon”, 39 år. Hon bor utanför Örebro. och arbetar som personlig assistent, men har en utbildning och ordination till pastor. Engagerad i föreningen EKHO Mälardalen. Du hittar henne på Instagram och blogg.

Vem är du?

Jag bor tillsammans med katten Abbe och tycker mycket om att möta nya människor, ägna tid för mina vänner, skapa genom att sticka och så klart att läsa böcker. Jag läser av många olika genrer: fantasy & sience fiction, självbiografier, historiska romaner m.m. Jag tycker om att läsa böcker med olika perspektiv därför hittade jag bloggen Feministbiblioteket då jag sökte efter tips på författare från olika länder.

Vad innebär ace och aro för dig?

Att förstå att jag är ace och aro är en enorm lättnad, styrka och frihet. Det ger en förklaring till frågor jag brottats med under min uppväxt och hjälper mig i de utmaningar jag står i just nu vad gäller planer för framtiden, förväntningar på livet och byggandet av värdefulla relationer. Jag har fått lämna mycket press och ”borden” som finns i mig då det finns starka normer kring sexualitet och romantisk kärlek i vårt samhälle och det gör att jag känner stor frihet. Att ha förstått detta innebär också att jag kan läka på insidan från mycket skamkänslor kring sexualitet och identitet som jag burit inom mig genom åren. Att gå med Pride-flaggorna t.ex. är ett sätt att stå upp för mig själv, ta hand om mig själv och uttrycka glädje och stolthet för den jag är. Jag brukar tänka att den asexuella flaggan är som en sköld och att den aromantiska flaggan står för frihet.

Hur blev du medveten om att du själv tillhörde dessa identiteter?

Jag kommer berätta mer i mina inlägg men helt enkelt är det så att jag alltid varit intresserad av HBTQIA+ och även gick i tankar på hur jag skulle kunna bli mer aktiv som allierad. Jag har alltid älskat att läsa och försökt läsa med en mångfald av perspektiv. När jag tog del av personer som pratade om böcker på internet och om representation av HBTQIA+ blev jag intresserad av A:et och att lära mig mer. På den vägen var det!

Vad betyder Ace Week för dig?

Det är en vecka att skapa synlighet och medvetenhet. Jag tycker mycket om alla de här internationella dagarna för olika identiteter inom HBTQIA+. T.ex. på Instagram försöker jag följa taggar och konton som uppmärksammar olika grupper t.ex. icke-binära, transpersoner, lesbiska o.s.v. Så klart kan man skaffa sig medvetenhet och förståelse även under andra dagar men det är positivt tycker jag att fokusera lite extra under specifika dagar och veckor.

Ace Week har många betydelser. T.ex. att veta att man är del av ett internationellt community – att det finns asexuella i alla världens världsdelar. Det behövs synlighet och medvetenhet så därför är det tacksamt att det inte bara är asexuella själva som uppmärksammar denna vecka utan att fler intresserar sig för det. Men en sådan här vecka handlar inte bara om att informera andra. Det kan också vara en vecka för asexuella att på ett särskilt sätt mötas och ta tid för varandra. Och du som känner igen dig i detta men inte tagit steget att berätta för någon (och det är så klart upp till var och en) kan ju använda denna vecka för att ta hand om dig själv lite extra. Kanske med god kopp te, en bit tårta och med en bok!

Det finns också en vecka som kallas Aromantic Awareness week – alltså en vecka för synliggörande av aromantiska personer! Den är otroligt lägligt placerad veckan efter Alla hjärtans dag och infaller under år 2023 20-26 februari.