Ace awareness week 2022: Elin Westöö om att öppna boken om sig själv

Elin Westöö

Följande text är ett gästinlägg av Elin Westöö, som du kan hitta på Instagram och blogg

Under hösten 2020 var jag 37 år. Det var pandemi-tider vilket så klart var tufft på olika sätt, men då var det en lättnad att ha intresse för böcker. Jag blev inspirerad av andra bokintresserade på sociala medier och var med i några digitala bokklubbar, bland annat har jag varit med i en som Feministbiblioteket ordnat vilket jag rekommenderar (Läsa jorden runt, reds anmärkning). Jag följde gärna dem på både Instagram och YouTube som tyckte det var viktigt att läsa med en mångfald av perspektiv och som ofta nämnde böcker med HBTQIA+-representation. A:et väckte särskilt mitt intresse.

Jag fick först lära mig om att A stod för asexuell. Det fick mig att stanna upp men jag tänkte bestämt: ”Det kan absolut inte ha med mig att göra.” Jag hade dock inställningen att jag ville bli en god allierad till HBTQIA+-personer och då asexualitet var något jag inte visste mycket om var lösningen så klart att hitta böcker om det. Biblioteket i min hemstad hade inte en enda bok om asexualitet men de har möjlighet att lämna inköpningsförslag så jag bad dem köpa in de här: The Invisible Orientation av Julie Sondra Decker (2014) och ACE av Angela Chen (2020). Jag trodde att det skulle ta lång tid att få böckerna men det gjorde det inte. I december år 2020 kom de hem till mitt vardagsrum.

Jag har alltid i mitt liv, under ungdomstiden och som vuxen, dragits till det som har med queer och normbrytande att göra i kultur såsom böcker, filmer, tv-serier, musik m.m. Eftersom jag är troende kristen och uppväxt i en frikyrka där det endast var cis- och hetero-normen som gällde var det som ung en pågående brottningskamp inom mig men som vuxen hade jag äntligen brutit med det samfund jag var uppvuxen i. I stället gick jag med i ett frikyrkosamfund där man vill arbeta för större inkludering av HBTQIA+-personer.

Jag var också medlem sedan några år tillbaka i EKHO som är en ekumenisk förening för kristna HBTQIA+-personer och allierade. Inom EKHO arbetar man både för att skapa trygga mötesplatser och arbeta för förändring inom kyrkor i Sverige. Jag ville börja engagera mig mer aktivt och under året 2020 var vi några som pratade om att starta lokalföreningen EKHO Mälardalen som finns på Facebook och på Instagram: @ekho.malardalen. Om du är HBTQIA+-person eller allierad och kristen eller bara tycker det är viktigt att detta lyfts inom kyrkorna är du välkommen att följa oss och kontakta oss! Vi ordnar mötesplatser för detta i t.ex. Västerås, Örebro och Strängnäs.

Därför var det så att jag under år 2020 funderade mycket över det här. Jag ville lära mig om allt inom HBTQIA+ för att vara en bra allierad. Men det var också så att jag under denna period i livet funderade mycket kring mig själv om min egen identitet. Så det var mitt i allt detta som de här böckerna om asexualitet anlände till mitt soffbord.

När jag öppnade dem och började läsa var det en otroligt stark och känslomässig upplevelse. Det var som att läsa boken om mig själv! Nu handlade det plötsligt inte bara om att engagera sig för andra utan nu gällde det också på ett nytt sätt om mig själv.

Fortsättning om asexualitet och aromanticism kommer. Följ Elins berättelse under veckan!

1 ping

1. […] veckan varje dag Hannas introducerande text om Ace Week och en kort intervju med mig. Ace awareness week 2022: Elin Westöö om att öppna boken om sig själv Mitt första gästbloggsinlägg med titeln: “Att öppna boken om sig själv” . Jag […]