Recension: Våhlund, Elias & Agnes; Handbok för superhjältar – Ensam; 2018

Handbok för superhjältar ensamHugo ropar äntligen och skuttar högt när del tre i Handbok för superhjältar, dimper ner i brevlådan. Elias och Agnes populära superhjälte för lite större barn har blivit fullkomlig succé här hemma. Jag fick inte läsa slutet. Hugo var tvungen att suga på karamellen lite till. Kvällen efter nöjde han sig eftersom han såg att en del fyra är på väg och jag fick läsa slutet. Utgiven på Rabén och Sjögren.

Lisa är en superhjälte på nätterna och en helt vanlig tjej på dagarna. Eller kanske inte helt vanlig, för hon har inga vänner. I den här tredje boken ställs ensamheten på sin spets. Hon är glad över att kunna hjälpa staden hon bor i att spärra in tjuvar, men trots att alla älskar henne så vet ju ingen vem hon egentligen är. En av hennes mobbare, Max, är också lite mobbad av dem han hänger med och en dag tyr han sig till Lisa. Men när mobbarna återvänder hänger han hellre med dem. Det gör Lisa vansinnig. Men hon får snart annat att tänka på när stadens borgmästare blir kidnappad av tjuvligan vargarna.

De tre böckerna om Lisa har lite olika inriktning och karaktär och det blir mer och mer spännande. Den här boken slutade utan någon upplösning, så det får vi vänta på till nästa bok. Hugo, och även jag, är spända av förväntan på den. Författarna avslutar boken med nummer till BRIS och tips om vad man ska gör som man märker att någon är mobbad eller är det själv. Trots allt är det det som är fokus. Mobbingen och den lilla hämnden i att vara stadens hjälte är den röda tråden, men i den här boken får vi veta att det inte riktigt hjälper. Det är viktigt med vänner som känner ens verkliga jag också. Och så är det ju.

Det är fina böcker och de är skrivna i serieformat. Har du inte läst dem för ditt barn än så gör det! Passar bra till barn som precis lärt sig läsa eller barn som håller på att lära sig.