Recension: Daly, Niki; Söta Salma; 2006

Söta SalmaNiki Daly är vit sydafrikan, men han har blivit känd för att kunna teckna afrikanska barn. Söta Salma är en berättelse från Ghana om en flickas vardag.

Salma ska gå direkt hem från marknaden men glömmer bort sig och går vilse. Trots att hon inte få talar hon med en främling, Herr Hund. Han tar hennes kläder och går hem till hennes mormor och låtsas vara Salma. Salma och hennes morfar kan tillsammans rädda mormodern med hjälp av några skrämmande afrikanska masker. Efter det går Salma alltid direkt hem från marknaden utan att prata med främlingar.

Sensmoralen i boken kan ju tyckas lite klämkäck, men likväl fortfarande viktig för barn oavsett var i världen de bor. Jag hittade den här boken på Lumabiblioteket när jag letade efter en annan bok och jag är glad att jag lånade hem den. Jag håller med om att den svarta flickan är fint tecknad och inte på något sätt är elakt stereotyp.

Det känns bra att läsa böcker för barnet som inte alltid är svenska och innehåller vita barn (pojkar), utan att även en svart tjej från ett land långt borta får stå i centrum i någon bok. När jag läste den blev jag smärtsamt påmind om hur dålig jag är på att läsa böcker för Hugo från andra länder och kulturer. Han tyckte om Söta Salma, så det blir definitivt inte sista gången.

Söta Salma

Lilla söta Salma från Ghana, tecknad av Niki Daly.

Läs mer: Adlibris, Bokus