Var en sväng på bibblan inför semestern

Idag var jag och familjen på Smaka på Stockholm och efter en stor pannkaka somnade Hugo i sin vagn. Innan hemresan passade jag på att låna lite böcker inför semestern på Kulturhusets bibliotek. Deras fantastisk världsliv-hylla ger så många bra tips.

Feministiska klassiker Kulturhusets bibliotek

När jag kom in möttes jag av denna syn. Kan en feministisk bokbloggare bli gladare? Svar nej. Många av böckerna är från den feministiska kanonen.

Låneböcker på Kulturhusets bibliotek

Jag kom hem med följande böcker:

Nuria Amat Det mest privata. Jag skrev om den igår. En katalansk författare och boken handlar om en flickas uppväxt i Barcelona. Passar bra till bokmässans tema Röster från Katalonien.

Yvonne Vera Under tungan. På insidan av bokpärmen läser jag att författaren är en av Zimbabwes mest kända författare. Romanen ska vara lyrisk och sådana kan jag gilla om de är bra skrivna.

Adriana Lisboa Colombines kyss. Jag har läst henne tidigare, i mikronovellform. Jag blev då sugen på att titta närmare på henne, men det föll i glömska. Jag hittade den här boken i världsliv-hyllan och handlingen verkar lite konstig (handlar om en död kvinna), men mitt Tema: Brasilien-projekt inför bokmässan behöver bättras på lite.

Elvira Vigna Saker som inte män förstår. Bara titeln gjorde att jag föll för den. Men så drar jag mig till minnes att jag faktiskt kollat upp den tidigare och skrivit upp den på min världslista över böcker jag vill läsa. Tema: Brasilien här också.

Laura Restrepo Mörkrets brud. Colombiansk författare och boken handlar om prostituerade kvinnor. Kan vara en hit. Kan också vara sådär latinamerikanskt svår. Det återstår att se.

Jamaica Knicaid Min mor. Jag har tänkt länga att läsa denna författare från Antigua inom ramen för mitt jorden runt-projekt. Den här var den enda av henne som fanns inne så då behövda jag inte välja.

Roma Tearne Brixton Beach. Författaren är från Sri Lanka (men bosatt i London) och boken ska vara en familjesaga från hemlandet. Jag har inte läst något från Sri Lanka och jag är svag för släktkrönikor så varför inte?