Vad händer i kulturen efter pandemin?

Coronavirus

Jag känner mig lite gladare nu efter mitt deppinlägg härom veckan. Men även om mitt liv rullar på som vanligt (eller ja, nya som vanligt utan något vidare socialt liv utanför internet), så kan jag bli deppig över att hela världen liksom står på paus i över ett år. Vad kommer det att göra med oss? Hur kommer allt se ut efteråt? Här tänkte jag spekulera lite i vad som kommer att hända med kulturen; litteraturen och filmen.

Mycket av den litteratur som kommer utspelar sig i en liten diffus nutid. Det kan vara i år, det kan vara förra året. Tidmarkörer som telefoner och kläder finns där, men i många fall är det något som bara finns där. Vissa böcker utspelar sig specifika år och har med världshändelser, men jag upplever att det vanligaste är att det utspelar sig ”typ nu”.

Vad händer med vår samtidslitteratur nu? Kjell Westö gav ut Tritonus i våras, som skulle utspela sig sommaren 2020 och han fick skriva om den så att den utspelade sig efter corona. Lite handsprit vad utplacerat i gemensamhetslokaler, men så mycket mer var det inte. Nu flera månader efteråt har den boken inte åldrats väl. Det är möjligt att den efter ett år eller två fungerar bättre, men just nu känns det ju som att vi är rätt långt ifrån lite handsprit som enda ”inskränkning”.

Jag tror att vi vill ha lite mer explicit om det är före eller efter corona. Jag tror att vi, för att en roman ska bli trovärdig nutidsskildring, behöver veta hur pandemin påverkade karaktärerna. Tänk dig en samtidsfeelgood om den eviga singeltjejen. Skulle du inte undra hur hon pallade ett år i isolering? Borde det nämnas i boken eller har vi glömt allt om två-tre år?

För å andra sidan, hur tröttsamt kommer det inte bli att läsa om pandemin. Pandemi- och karantänlitteratur kommer vi att få i mängder. Vi kommer att läsa hur den påverkade allt och alla och hur förödande långtråkigt livet var. Vi vill väl också komma bort från det som varit jobbigt och se framåt? Nästa säsong av Virgin River ska väl utspela sig 2020 när Jacks bar går år trögt pga restriktioner? Inte eller 2022 när baren har gått i konken på grund av pandemin. Tänk en hel säsong av någon sjukhusserie som utspelar sig under pandemin – mardrömmen! I en nära framtid kan ju samtidskulturen utspela sig 2019, men det går ju inte hur länge som helst.

Jag är inne på att vi kommer att få ett före och ett efter. Saker kommer att refereras till som före eller efter pandemin, liksom i förbifarten. Men hur det görs och i vilken utsträckning det tas hänsyn till pandemin kommer nog att vara ett trevande. Vissa kommer att göra det bra och andra mindre bra, vilket ävl är tämligen självklart. Att varje författare kommer att behöva tänka på det är redan ett faktum, men vill man skriva samtididslitteratur kan man ju inte för evigt förpassa handlingen till före pandemin.