Utrikesrapport: Om den finlandssvenska förlagsvärlden

Finlands flaggaIdag får vi en utrikesrapport från vårt grannland Finland, eller närmare bestämt från den finlandssvenska kultureliten. Jessica på Bokbabbel står för rapporten.

På hösten 2011 plaskade det plötsligt till rejält i den kulturella ankdammen (som Svenskfinland kallas i folkmun). De två stora förlagen, Schildts och Söderströms, meddelade att de av ekonomiska skäl skulle slå sig samman och fortsätta som ett något (men inte dubbelt!) större förlag. Skepsisen var utbredd då gemene man befarade att det litterära kulturutbudet och konkurrensen skulle minska. Visst fanns – finns – det några svenska småförlag i Finland, men de är varken många eller särskilt framgångsrika. Så väl de bästsäljande som prisbelönta böckerna är så gott som undantagslöst utgivna av de två större förlagen som sedan 2012 går under namnet Schildts & Söderströms eller Sets.

Åren gick, och så plötsligt skrällde det till igen i höstas, även denna gång i oktober, precis före Helsingfors bokmässa. Sophia Jansson, Toves brorsdotter och VD för Moomin Characters, hade i största hemlighet grundat ett nytt förlag som kaxigt döpts till Förlaget (!). Inte nog med det, under de kommande dygnen publicerades det på den största finlandssvenska dagstidningens webb i stadig takt artiklar som tillkännagav att först två omtyckta redaktörer, senare så gott som alla “deras” författare skulle lämna S&S för det nya förlaget Förlaget.

Min Facebook-feed var i uppror, de finlandssvenska kulturkoftorna och journalisterna var allt mellan euforiska, förvirrade och förtvivlade – och jag med dem. Samtidigt som det var roligt och spännande att det återigen fanns två förlag – varav det nyare dessutom genast gick ut med att de aktivt vill jobba för den finlandssvenska litteraturens roll i världen – kändes det lite som om det nya förlaget samtidigt sopade rent på det gamla förlaget och tog med sig “alla” deras etablerade författare. Riktigt så dramatiskt var det kanske inte i verkligheten, emedan det var lätt att glömma bort de författare som blev kvar då de dramatiska “De lämnar S&S”-listorna dök upp. Nu har tumultet lagt sig, men än så länge vet vi väldigt lite om vad som riktigt händer i korridorerna, arbetsrummen och bokpressarna på de båda förlagen.

I höst ska de första böckerna på Förlaget utkomma. Jag väntar med spänning.

Eder korrespondent från grannlandet i öst,
Bokbabbel

Jessica bloggar på Bokbabbel och är finlandssvenska och bor i Finland. Hon bloggar om böcker, jobbar med böcker och läser massor av böcker. I sommar kommer en liten bokbabbelbebis att läsa böcker för.

#europafest2016

1 ping

1. […] firar en storstilad Europavecka på bloggen som bäst, och i dag kan man bland annat läsa en liten rapport om vindarna i den finlandssvenska förlagsvärlden, signerad ert alldeles egna bloggande mum…. In och läs, och missa för all del inte att delta i […]