Tematrio v 15 – andra kulturformer

British Museum

Jag utanför British Museum, höggravid. Maj 2011.

Lyran frågar oss denna vecka vilka andra kulturformer vi ägnar oss åt. Litteratur är ju min huvudkulturform om man kan uttrycka sig på det sättet och vid sidan av litteratur så älskar jag sport. För att inte reta upp någon sporthatande kulturälskare fullständigt så nöjer jag mig med att konstatera det i ingressen. Nåväl, här är tre andra kulturformer som jag gärna njuter av:

Museum: Vart jag mig än i världen vänder besöker jag gärna museum. Konstmuseum går alltid först. Andra favoriter är historiska museum i allmänhet och ockupationsmuseum och liknande i synnerhet.

Trio i trion, tre favoritmuseum: MoMa i New York, Ockupationsmuseet i Riga och Kunsthaus Wien.

Musik: Jag har nog världens sämsta musiksmak enligt många. Schlager, Abba och Lars Winnerbäck dominerar spotify-listan som jag lyssnar på när jag är på gymmet. Men trots det så älskar jag att lyssna på musik, hur dålig ni andra än tycker att den är. Favoriten av alla är ABBA och jag måste snart kombinera musik och museiintresset och gå på ABBA -The museum.

Trio i trion, tre favoritlåtar: One man and one woman – ABBA, Jag vill gå hem med dig – Lars Winnerbäck och Blåjeans – Kent.

Film: I livet måste man prioritera och då går film ofta bort för mig. Bloggen och böckerna tar helt enkelt för mycket tid. Men det betyder inte att jag inte älskar film. När jag bodde i Göteborg så var det ett måste att gå på massa obskyra filmer under filmfestivalen och inte sällan gick jag ensam. Men det var då det. Nu när jag var ensam hemma sist och inte orkade blogga tittade jag på Morgan – världsreporter på Netflix. Så lågt har jag alltså sjunkit. Nu ska det bli ändring på den saken och jag ska se om en film som jag tidigare haft ett hatkärleksförhållande till, nämligen Bara en natt med Ethan Hawkes och Andrea Eckert. Då ville jag att filmer ska sluta lyckligt. Nu betyder inte det så mycket, men jag vet också att de faktiskt får varandra. Alla tre filmerna i serien är införskaffade, Bara en natt, Bara en Dag och Before midnight.

Trio i trion, tre favoritfilmer: Stekta gröna tomater, Festen och Der Baader Meinhof komplex.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Här är en sportgalning till.

1. Det är roligt att det finns fler som kombinerar sport- och kulturintresset 🙂

2. Sport är bäst så klart! När det gäller film kommer du förmodligen igen efter småbarnsåren , fast kanske är hoppet ute för dig när det gäller musik, hihi 😉 Museum skulle jag gärna besöka oftare, framför allt konst-, jag kan alldeles för lite men gillar mycket modernt.

1. Någon har sagt att den musik man gillar är den man lyssnade på före 30. Sedan lyssnar man på samma sak livet ut. Stämmer nog på mig iaf 🙂 Jag gillar också mest modern konst. Det lämpar sig ju inte så bra att kombinera med barn, som andra museum kan göra, så det blir kanske mer av den varan i framtiden.

3. Haha, och jag som trodde att du bara lyssnade på seriösa ljudböcker av Tolstoj och Lagerlöf på gymmet 🙂

1. Haha, någon gång måste man ju få koppla av 😉

4. Jag brukar också prioritera bort film, även om det blir någon film i månaden.

Museum brukar vara standarddestinationen när jag åker på semester.

1. Det är ju så roligt att gå på museum! En liten dos av det är ett måste på varje semester.

• sven erik hansson8 april, 2014 kl. 05:09
    • Svara

I början på 1980-talet kom en bok som hette författarnas musikhistoria.
    Svenska författare nästan bara män som skev essaer om musik.Musiken de skrev om var bara klassisk musik och lite jazz.Den klassiska musiken har kommit bort bland nutidens författarskribenter.Tidigare hörde det till att gilla klassisk musik.Maria Lang var freak på opera.Flera av hennes deckare utspelas på opera.

1. Jag har faktiskt läst en sådan bok av Lang!

5. Av någon anledning så tittar jag väldigt sällan på film.

1. Den som bloggar har fullt upp med annat 🙂

6. Abba är väl inte dålig musiksmak?! Lyssnar också mest på musik som jag lyssnade på som yngre, man blir ju så glad då 🙂

1. Nej inte ABBA, men schlager 😉 Och det är ju så, att vi lyssnar på den musik vi lyssnade på när vi var yngre. Det är ju därför vi är så hopplöst ute och därför våra barn kommer att skämmas för oss.

7. ABBA är även en av mina favoriter. Så otroligt många bra låtar de gjorde.

1. Ja, det var svårt att bara välja en favorit!

8. Massor av kultur hos dig. Inte så mycket hos mig…