Sveriges nationaldag och sex svenska tips

Utsikten på Kinnekulle

Utsikten på Kinnekulle. April 2015.

Gratis Sverige! Idag är det Sveriges nationaldag och jag tänkte fira dagen med att ge er sex (för att det är den sjätte juni) tips på riktigt bra svenska grejer. Ibland är det lätt att bli hemmablind och missa vilka fina saker som finns i vår närhet. Idag är en bra dag att bli påminda om dem.

Bok

Kejsarn av Portugallien av Selma Lagerlöf. Den oerhört fina men sorgliga boken om en far som saknar sin dotter som flytt till storstaden. Alla andra vet att hon försörjer sig som prostituerad, medan pappan trodde att hon var kejsarinna av Portugallien.

Artist

Lisa Ekdahl. Det var ett tag sedan hon var i ropet, men hennes musik ligger fortfarande mig mycket varmt om hjärtat. Henne säregna röst och vackra texter har gått rakt in i mitt hjärta. Den vackraste låten hon gjort är Det är en nåd.

Museum

ABBA-museet. Ett roligt och annorlunda museum med ABBA:s musik i centrum. Det finns massor av kläder, skivor, prylar och andra saker som hör ABBA till och dessutom är museet interaktivt och du kan både sjunga med och testa dina kunskaper genom ABBA-quiz.

Helgon

Elisabeth Hesselblad. Igår helgonförklarades hon i katolska kyrkan som den andra av två svenska helgon. Den första är såklart den heliga Birgitta. Hesselblad återförde Birgittinorden till Sverige och hon arbetade aktivt med att rädda judar under andra världskriget.

Idrottskvinna

Carolina Klüft. Det är OS i sommar och det är inte utan att man saknar en av våra största idrottskvinnor. Hon var fantastisk och hon la av när hon var på topp, men hon gav Sverige många minnesvärda guldmedaljer att glädja oss åt. Störst var OS-guldet i Aten 2004.

Plats

Kinnekulle. Otroligt naturskönt och det finns mycket att göra här, allt från vandra till bada och titta på vidunderlig utsikt. Min svärfar frågade var vi badar någonstans på Kinnekulle, om det är i en liten tjärn eller så. I en tjärn som kallas Vänern var mitt svar.