Sommarutmaning 2023: Jorden runt på 80 dagar

Bokhög juni 2023

Enligt O kör utmaningen i princip varje år och jag hänger på eller kör en egen variant på Jorden runt på 80 dagar. Så har det varit ganska många år nu och Linda bekräftade häromdagen att hon är på den igen. Jag är också redo! Min EU-utmaning lider mot sitt slut, men jag har fyra länder kvar och det är bara två veckor kvar. Jag bakar därmed in den i den här utmaningen och låten den tuffa på hela sommaren. Ingen mening att hetsläsa.

Jag kommer att ha ett världsläsningstema i NU i sommar. Dessutom ska det läsas böcker från Norden. Jag är pepp på den här sommaren som jag hoppas kommer att bli minst lika läsproduktiv som den förra. idag påbörjade jag boken Kärlek i Seoul av Sang Young Park och bara efter 50 sidor verkar den oerhört lovande. Det är sådant som gör att blir än mer sugen.

I bokhögen ovan, som är den jag börjar att läsa till sommarens alla tidningar ligger Udda fåglars ö av Lucas Hermans (Åland) från Bazar förlag, Kärlek i Seoul av Sang Young Park (Sydkorea) från Tranan, Kerstin Hesselgren av Anders Johnson  (ej något spännande land, men väl en spännande bok) från Förlaget Näringslivshistoria och Framtidens Arab av Riad Sattouf (Frankrike/Syrien) från Cobolt förlag.