Recension: Walsh, Catherine; Alla hjärtans jul; 2022

Alla hjärtans julCatherine Walsh är irländsk författare och jag började med hennes Alla hjärtans jul när det var dags för lyssnande på julböcker. Boken är därmed först ut i dagens julboksmaraton. Mina fördomar säger att just irländska feelgoodförfattare är bra sådana, så jag tycker att det var ett bra val. Boken har getts ut på svenska på Piratförlaget och jag lyssnade på den på Storytel.

Molly och Andrew har åkt hem till Irland från Chicago tillsammans varje jul i tio års tid. De har gått igenom förhållanden, sorg och glädje tillsammans. De årliga julflighterna har skapat ett band mellan dem och är en fast punkt. De träffas öven under året, men kanske inte så mycket. Den här tionde resan håller på att gå i stöpet på grund av en snöstorm. Trots att julen inte betyder så mycket för Molly, bestämmer hon sig för att göra allt för att komma hem. För Andrews skull.

Det är ett tämligen klassiskt grepp att låta huvudpersonerna känna varandra lagom mycket, här genom att de ses en gång om året. Just en gång om året har ju förekommit i ganska många andra feelgood genom åren. Om två karaktärer känner varandra måste det finnas godtagbara skäl till varför de inte blivit ett par tidigare, här på tio år. Jag tycker att Christine Walsh får till det och därför blir den här boken både mysig och spännande*. Det blir dessutom en stor portion jul i boken, även om en stor del utspelar sig på ett flyg.

Alla hjärtans jul var en bra start på mitt julläsande 2023.

*) Spännande måste sättas i sitt sammanhang. Det ligger ju i feelgoodgenrens natur att vara förutsägbar när det kommer till vilka som ska få varandra. Men vägen dit kan ju vara spännande att läsa om.