Recension: Turcotte, Élise; Samtal; 1994

Kanada berättar: Minne av vattenJag har läst Kanada berättar: Minne av vatten från Tranans förlag (Magdalena Sørensen, red) och samtidigt har vi varit några stycken som bokcirklat om den på Facebook. Jag recenserar mina favoriter som platsar bäst i Feministbiblioteket.

I Élise Turcottes novell Samtal står ett dysfunktionellt förhållande i centrum. Paret kan inte kommunicera med varandra och fastän hon gång på gång försöker, förstår han henne inte. Hon går ifrån honom och han tror att hon är galen.

Det var en kort och kärnfull novell som visade hur det kan vara att komma från olika kulturer och samtalsmiljöer. Någon i bokcirkeln tänkte att det skulle kunna illustrera en akademiker som möter en ickeakademiker, en annan att det skildrade olika behov att sätta ord på saker. Jag tyckte om noveller just därför att den gav lite olika möjligheter till tolkning, men där språket och kommunikationen stod i centrum.

Läs mer: Adlibris, Bokus, Litteraturmagazinet, Hedengrens