Recension: Svan, Moa; Det riktiga landslaget; 2015

Det riktiga landslagetMoa Svan tycker att damlandslaget i fotboll är det riktiga landslaget (Det riktiga landslaget, Leopard). Det är tjejerna som kammat hem flest segrar och har tagit flest medaljer, men ändå talar alla om Zlatan. En provocerande titel på en bok om damlandslaget? Ja såklart, men det är också en del av poängen.

Efter att Moa Svan har provocerat herrfotbollsälskaren i det inledande kapitlet genom att förminska det till herrlandslaget och benämna damlandslaget som det riktiga landslaget, går hon rakt på sak och förklarar det orättvisa förhållandena. För det är ju fakta att damerna fått massor av medaljer och skördat måna framgångar under åren och att tidningarna fortfarande skriver om herrarnas betydelselösa landskamper hellre än damernas uppladdning för VM i Algarve cup. Fotbollsgalan är också en stor manifestation i orättvisa. Ta bara exemplet med Anders Svenssons bil som han fick för att han hade spelat många landskamper. Han hade spelat färre än Therese Sjögran som inte fick en bil. När orättvisa skulle ställas till rätta ett år senare fick uppmärksammandet av Sjögran klippas bort för att programtiden tog slut.

Det är inte lätt att vara supporter till det riktiga landslaget. När det är VM eller EM sänds matcher på TV och Sverige kommer i stämning, men så fort finalen har spelat försvinner supportrarna och den som verkligen vill följa Algarve Cup får leta på någon TV-kanal de inte har på någon pub som Gud glömde. Moa Svan tycker inte bara media, utan även vi supportrar har ett ansvar att kräva mer bevakning. Men framförallt handlar det om media, för popularitet kan skapas. Det som ingen kan se bryr sig heller ingen om.

En annan sak som Svan skriver mycket om är pengar. Det handlar om resurser till dam- respektive herrfotbollen, men också om spelarnas löner och förmåga att kunna försörja sig på sin idrott. Hon har följt fem av våra största stjärnor som alla kan försörja sig på fotbollen; Caroline Seger, Therese Sjögran, Nilla Fischer, Kosovare Asllani och Lotta Schelin. Jag tycker att det fokuset är oerhört viktigt och jag är glad över att Svan framställer det som oerhört positivt att flera av våra stjärnor inte bara kan försörja sig utan också unna sig lite lyx i sin tillvaro. Det var befriande att det kom in ett lite ”cash is queen” i denna feministiska bok om fotboll! För pengar är viktigt. Det är viktigt att kunna ta flyget istället för bussen till en match vid Uralbergen och det är viktigt att kunna köpa sig det bästa träningskläderna och få träna på de mest optimala tiderna. Sådant spelar roll för hur man utvecklas som spelare.

Det finns mycket att säga om den här boken och när jag läst ut den kan jag konstatera att det som faktiskt provocerade mig lite grann i början, att använda begreppet det riktiga landslaget, tyckte jag blev mer och mer självklart ju längre jag läste. Inte för att herrfotbollen inte är viktig, utanför för att de faktiskt behöver tas ner på jorden lite.

Och självklart vägrar vi att säga något annat än VM och fotboll just nu, för det heter och fotboll och inget annat!

1. […] recensionen häromdagen av boken Det riktiga landslaget av Moa Svan kom kritiken att det faktiskt är skillnad i kvalitet och att det finns dem som inte tycker om att […]