Recension: Schumer, Amy; The girl with the lower back tattoo; 2016

Girl with the lower back tattooFör ett tag sedan fick jag ett tips från en kompis att kolla in Amy Schumer. Hon är verkligen rolig! När jag hittade The girl with the lower back tattoo på Storytel, med henne själv som uppläsare tvekade jag inte en sekund. Efter katastrofvalet i tisdags måste jag pigga upp oss med en recension av hennes bok. Först kan ni se hennes fantastiska uppmaning att gå och rösta (fast det nu är försent):

Jag kommer nog alltid att bära med mig bokens slutord (fritt citerat och översatt): Det har inte gått en dag utan att jag ångrat min svanktatuering, men jag bär mina misstag med stolthet. Det ramar in hela bokens tema om att vara kvinna och ständigt ifrågasatt. Som kvinna med svanktatuering är du trash och för evigt stämplad. Men Schumer vägrar att skämmas. Som kvinna får man inte heller vara ful eller fet. Därför måste vi kvinnor alltid banta och vara vackra. men SChumer vägrar att anpassa sig till smalhetsnormen.

Amy Schumer skriver om hur hon gjort upp med samhällets krav, och hur hon genom sin humor tillslut tillåtits att vara sig själv. Hon har också genom att vara troligt rolig fått mer pengar och nu kan leva precis som hon vill. I början av boken hyllar hon sin nyfunna rikedom. Samtidigt som berättar hon att hon inte alltid har haft det gott och därför har vett att njuta av att hon nu har det bra. Det är också skönt att bo i USA där nya pengar inte anses lika hemskt som det gör i Europa.

Hon berättar om när hon blivit slagen av en pojkvän och när hon inte insåg i tid att det var dags att gå. Hon skriver om när hennes ms-sjuke och alkoholiserade pappa bajsade på sig på ett nöjesfält. Hon går igenom gamla ligg (utan att namnge dem). Såklart bättrar hon också om branschen och hur hon inte vill vara en kvinnlig komiker, utan bara en komiker. Kort sagt får vi en ganska heltäckande bild av hur det är att vara Amy Schumer, med en stor portion humor. Men också allvar. När hon kommer till avsnittet där hon berättar om sitt engagemang för mer restriktiva vapenlagar blir hon mycket allvarlig.

Jag är otroligt imponerad av Amy Schumer och hon är verkligen rolig. Hon är några år yngre än jag och jag känner igen mig i mycket. Igenkänningen var mycket högre än när jag läste Lena Dunhams bok Jag gillade också att hon var så liberal när hon pratade om pengar och visst har hon rätt i att nya pengar är mer förtjänade pengar än gamla ärvda? Amy Schumer gav mig mersmak och jag kommer att titta på fler klipp av henne. Nedan ser ni min favorit som min kompis skickade till mig med uppmaning att kolla in henne närmare. Den som inte känner igen sig räcker upp en hand!