Recension: Partridge, Taqarlik; Igloolik; 2010

Kanada berättar: Minne av vattenJag har läst Kanada berättar: Minne av vatten från Tranans förlag (Magdalena Sørensen, red) och samtidigt har vi varit några stycken som bokcirklat om den på Facebook. Jag recenserar mina favoriter som platsar bäst i Feministbiblioteket.

Taqarlik Partridge tillhör den inuitiska minoriteten i Canada och hon är både författare och musiker. Hennes novell Igloolik är en berättelse om kulturkrockar och att inte känna sig hemma. En man och en kvinna har ett förhållande men lyckas inte helt dra jämt. De vill båda två satsa, men en dag beger sig mannen hem till Igloolik och han kommer inte tillbaka.

Jag tycker att detta far en fantastisk novell i all sin enkelhet. I vår bokcirkel kallade jag den en ögonblicksbild ut någons vardag och det kändes verkligen som om det var precis vad det var. Någon annan sa att den visar hur svårt det kan vara att byta kultur och att kärlek inte alltid räcker. En tredje undrade om han kommer att komma tillbaka. Jag tror inte det. Kärlek är inte alltid så stark. Jag tror han hittade hem och jag hoppas att hand flickvän också gjorde det, fast där hon var och med någon annan som också ville vara där.

Läs mer: Adlibris, Bokus, Litteraturmagazinet, Hedengrens