Recension: O’Leary, Beth; Bara på besök; 2020

Bara på besökI jakt på feelgoodromaner blev jag glad när jag såg att Beth O’Leary kommit ut med en ny bok på svensk, Bara på besök. Jag tyckte om hennes förra bok Sambo på försök och liksom då lyssnade jag på den nya boken på Storytel. Boken är utgiven på Printz publishing.

Leena bor i London och bryter samman på ett viktigt jobbmöte. Sorgen efter att systern gått bort kommer ifatt henne. Hon blir påtvingad två månaders semester. Eileen är Leenas mormor och hon bor i en by i Yorkshire. Hon har blivit lämnad av sin make och vill verkligen hitta en ny kärlek. Byn erbjuder inte mycket på den fronten. Leena hälsar på henne och tipsar om nätdejting och kommer på den briljanta idén att de ska byta plats, Leena stannar och tar hand om alla mormoderns åtaganden och Eileen åker till London och nätdejtar.

Eileen tar genast tag i saker i London och istället för att ordna en vårfestival, ska hon fixa en pensionärsklubb i huset där Leena bor. Hon tar sig också an Leenas två lägenhetskompisar och blir vän med husets ensammaste granne. Leena gör bort sig gång på gång inför bybon Jackson och samtidigt kan hon inte låta bli att tänka på honom fast hon har en pojkvän. Leena blir också snabbt engagerad i alla grannar och dessutom vän med mormoderns elaka granne Albert, som inte alls är så elak.

Det här var gulligull från början till slut. Tyvärr innehöll den inte så mycket trånande och sexuell spänning. De par som vi förstod skulle bildas, bildades tämligen odramatiskt, även om författaren försökt att spexa till det lite mot slutet. Leenas pojkvän är en idiot från början till slut, vilket gör den historien helt ospännande. Eileens får tre napp på sin nätdejting och det är helt uppenbart för alla hur det kommer att gå där.

Boken är gullig. Det var väl ungefär det. Fast om jag ska säga något mer positivt så är den välskriven med ett driv som gjorde att jag fortsatte att läsa. Bara på besök faller under kategorin vad jag behöver coronavåren 2021, men jag kommer nog inte bära med mig den så värst länge. Den hade varit bättre om den inte varit too much av all gullighet samt om den innehållit kärleksspänning.