Recension: Lispector, Clarice; Ljud av steg; 1974

Brasilien berättar: Ljud av stegJag har läst Brasilien Berättar: Ljud av steg och diskuterat den sedan början av året på Facebook i en bokcirkel om novellerna. Idag kommer jag publicera recensioner på de noveller jag fann mest relevanta för Feministbiblioteket.

Ljud av steg av Clarice Lispector är en kort novell på två sidor, men trots det mycket kärnfull och innehållsrik. Vi får läsa om en gammal änka som inte kan komma över att hon fortfarande känner längtan efter sex. I hennes kultur är onani något skamligt så när doktorn ordinerar det, blir hon förskräckt. Lusten tar dock överhanden, men när hon onanerar känner hon skam.

Jag tyckte att det var en fantastisk bra novell om hur hårt hållna kvinnor inte ens kan ge sig hän när de är gamla och ensamma. Inte ens när inget annat står till buds kan de njuta av att tillfredsställa sig själva. Jag tror tyvärr att många har det som kvinnan i novellen och skäms över något de borde tycka är fantastiskt.

Boken är tyvärr slut på förlaget.

1 ping

1. […] Bäst idag alla kategorier: Taket och spelmannen Sorgligast: DT och Modlöshet Mest feministisk: Ljud av steg […]