Recension: Karinsdotter, Emma; Och himlarna ska falla; 2014

Och himlarna ska fallaDet nystartade förlaget Sadura har gett ut boken och Och himlarna ska falla himlarna ska falla himlarna ska falla när du rör vid mig av Emma Karinsdotter. Det är en poetisk skildring av kärlek och att bli övergiven.

Jonna lever ett vardagligt liv med Elin. Det förflutna är på väg i kapp henne och det som Elin inte vet om kryper allt närmare. Vartannat kapitel berättar historien i nutid och vartannat om Jonnas liv ett par år tidigare. Hon kuskade då runt med ett berömt rockband och trummisen Niki var hennes stora passion. De var hopplös förälskade i varandra, men samtidigt var de båda två sköra personer med tunga bagage. Elin är tryggheten och Niki var äventyret.

När jag först började läsa den här boken tyckte jag att den var lite seg och tråkig och varken passionen eller miljöerna intresserade mig. Det poetiska språket tyckte jag var lite tillgjort på sina ställen. Men jag var lite för snabb att döma för när jag hade kommit in i den tyckte jag att den var riktigt bra och spännande. Jag tyckte att personporträtten var bra och jag blev berörd av personernas öden. Dessutom kom jag verkligen in i det poetiska språket och tyckte att det gjorde att jag kunde leva mig in i Jonnas känslor mer. Ju mer jag läste, desto mer glöd kunde jag känna mellan varje ord.

Trots inledningen så måste jag säga att Och himlarna ska falla är en fantastiskt fin skildring av passion och jag kommer länge att bära med mig kärleksskildringen som beskrevs bland annat såhär:

”Jonna” viskar du in i mått hår och kysser min hals med fuktiga mjuka läppar det kittlas först lite busigt sen blir jag som en kattunge någon biter i nacken avslappnad mjuk tillfreds ”Jonna” viskar du igen medan du drar av min tröja dina läppar följer min nacke och hals som ett halsband av svala kyssar och jag vill släppa taget och jag släpper taget och händer klättrar upp på din kropp och dina händer klättrar upp på min så rider vi i väg i natten på en tyst savann medan sockret det amerikanska sockret regnar ner från himlen smälter i mitt blod ”Du stal mitt hjärta”.

1. […] 10. Emma Karinsdotter Och himlarna ska falla […]