Jorden runt – en ständigt pågående utmaning

JordglobJag vill läsa en bok från varje land i hela världen. Nu har jag spaltat upp alla länder och vad jag läst under fliken Jorden runt. För att avgöra vad som är en bok från ett specifikt land har jag gjort ett poängsystem, men den grundläggande kriteriet är att författarens ska vara född i landet eller författarens föräldrar ska vara det och författaren själv har vuxit upp i exil i ett annat land men med sitt hemlands kultur och språk.

Ge mig gärna tips på böcker från länder jag inte har läst! Och gärna så udda som möjligt. Jag har täckt in Mikronesiska federationen och Vanuatu. Vilket är det mest udda land du har läst en bok ifrån?

Här är mitt poängsystem:

1. Författaren är från landet. 2 p (bara har anknytning* till landet 1 p).
2. Författaren bor och verkar i landet. 1 p.
3. Författaren skriver på landets (något av landets) språk. 1 p.
4. Boken är utgiven på ett inhemskt förlag. 1 p.
5. Boken utspelar sig helt eller delvis i landet. 2 p.

*) Minsta accepterade anknytning är att föräldrarna är födda i landet och att författaren växt upp i sitt hemlands kultur och med sitt hemlands språk.

Avdrag:
1. Boken är skriven tillsammans med/av en spökrivare. 1 p.
2. Jag har bara läst dikter som är hobbyöversatta på olika bloggar eller mer seriöst någon tidskrift. 1 p.
2. Jag har av någon anledning inte kunnat läsa hela boken (exempelvis på Google books). 1 p.