Recension: Jägerfeld, Jenny; Här ligger jag och blöder; 2010

Här ligger jag och blöderJag fortsätter att läsa ungdomsböcker och Augustprisbelönade Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld  (Gilla böcker) har länge stått på att-läsa-listan. Den handlar om att vara ung och ha en mamma som är lite speciell.

Maja bor hos sin pappa i Stockholm och åker till sin mamma i Norrköping varannan helg. En dag sågar Maja av sig ena tumspetsen och trots att detta är en stor händelse hör hennes mamma inte av sig. Maja har ringt och lämnat flera meddelanden. Hon åker som hon ska till Norrköping kommande helg, men mamman möter henne inte. Hon är inte heller hemma. Majas värld rasar samman en smula och hon försöker ta reda på vad som hänt mamman och genom sin fars mejl som hon brukar läsa förstår hon att mamman inte mår så bra. Hon lär känna mammans granne Jens/Justin som är tjugo år och bilmekaniker och han hjälper henne glömma allt jobbigt på hemmafronten.

Jakten på mamman och vad som hänt henne pågår i Majas liv samtidigt som hennes vanliga liv. Hon märker att både pappan och lärare tror att sågandet i tummen kunde varit med flit och vill att hon ska verbalisera sin ångest. Hon tycker inte själv att hon har någon ångest, men hennes mammas försvinnande leder till någon form av ångest som hon inte vet hur hon ska ta sig ur.

Det är en oerhört fin och spännande bok om att ha en närstående som är annorlunda. Det är också en bok om att vara en helt vanligt tonåring om än med lite ovanliga problem. Men det går alldeles utmärkt att känna igen sig själv och sina egna tankar i Maja för hon funderar mycket kring livet, kärleken och personen runt om kring henne som är dumma i huvudet. En bra sak i boken som Johanna på Bokhora nämner är persongalleriet. Maja, hennes bästa kompis Enzo, Jens och andra, det är så skönt att läsa om människor som är så förbaskat trevliga mitt i allt elände med den försvunna mamman och den onda tummen. Jag blev oerhört berörd av den här boken och när jag på slutet fick veta vad som hänt mamman så grät jag floder. Det är så fint och så bra och så fantastiskt och jag förstår att boken fick Augustpriset.