Recension: Bolouri, Joanna; Allt jag önskar mig till jul; 2020

allt jag önskar mig till julJoanna Bolouri har jag läst förut. Hennes julroman Jag kommer hem till jul var en favorit för några år sedan. Därför såg jag extra mycket fram emot Allt jag önskar mig till jul. Boken utspelar sig i England, vilket är ett plus. Boken ges ut på svenska på Printz Publishing.

Nick har fått sparken och hans pengar börjar sina. Hans flickvän verkar inte så intresserad av honom när han inte är något att skryta om i sociala medier, så hon gör slut. Nicks rumskompis Matt tvingar honom att rycka upp sig och när inget annat står till buds tar Nick ett säsongsjobb som jultomte i en stor galleria. En annorlunda önskan kommer från pojken Alfie, som önskar att hans mamma inte ska vara ledsen mer.

Så kommer det sig att Nick fixar en blinddate mellan Alfies mamma Sarah och sin bästa vän Matt. Det går över förväntan och Sarah, som nyligen blivit änka, blir snabbt gladare. Nick rycker in och sitter barnvakt för att de ska kunna träffas mer. Det är bara en sak som inte är så bra, Nick börjar inse att han har känslor för Sarah. Han måste göra något för att han inte ska såra sin allra bästa vän.

Allt jag önskar mig till jul var en söt berättelse om kärlek och vänskap och här är det mannen som helt och hållet får stå för berättelsen. Det finns inget urjobbigt ex som stör, Nicks ex spelar endast rollen som en del av hans förra liv som egentligen inte var så bra. Nick ska nämligen hitta sig själv och jultomtejobbet blir en lärdom. Lite lustigt att den här boken, som var den andra julboken jag läste, också handlade om en föräldralös person.