Recension: Häggström, Simon; Skuggans lag; 2016

Skuggans lagSimon Häggström är polis och ingår i Stockholmspolisens prostitutionsgrupp. Hans uppdrag är att spana på torskar och sätta fast dem för sexköp. Ett provocerande jobb skulle en del säga, en hjälte skulle andra säga. I Skuggans lag (Kalla kulor förlag) berättar han om sina erfarenheter om livet på gatan. Det är en subjektiv berättelse som varvas med hans egna åsikter. Häggström är en varm anhängare av den svenska sexköpslagen och menar att den räddar många kvinnor ur prostitutionsträsket.

Boken är byggd på berättelser där Häggström och hans kollegor har spanat och gripit torskar eller räddat en kvinna eller ett barn från prostitutionen. Ibland slutar det lyckligt, ibland inte. Ibland har de gjort felaktiga ingripanden. Men det finns det en tragisk historia bakom nästan varje berättelse. Mest berörde mig kanske historien om den snälla Lovisa som fick sitt barn omhändertaget av socialen för att hon inte kunde hålla sig borta från heroinet. Hon dog av en överdos. Eller kvinnan från Rumänien som såldes av sin pojkvän för att de skulle kunna försörja sitt kommande barn. Han tyckte att han led fast samtidigt var han inte beredd att sälja sig själv. Eller de två svenska tjejerna som auktionerade ut sina oskulder till högstbjudande för att ha råd att operera näsan. Dem fick polisen tag i innan de hunnit sälja sig.

Boken innehåller inte så mycket statistik och fakta om hur mycket prostitutionen har ökat, hur många som åker fast eller om lagen fungerar, vilket är en liten brist. Men antagligen ville Häggström helt och hållet göra det till sin berättelse om människor av kött och blod. Han snuddar dock vid en del statistik samt orsakssamband till exempelvis porr, utan att gå in djupare på det. Bokens behållning är berättelserna och det är en mycket bra bok om prostitutionen i Stockholm. Det hade kunnat bli ett vassare politiskt inlägg, men Häggström valde att inte gå på den linjen.