Recension: Gay, Roxane; Bad feminist; 2014

Bad feministRoxane Gay tycke att de är komplicerat att kalla sig feminist eftersom hon inte alltid lever som hon lär. Därför har hon myntat Bad feminist – bättre att vara en dålig feminist än ingen feminist alls! Boken gavs ut i år på Albert Bonniers förlag.

Bad feminist är en samling essäer om populärkultur, politik, könsroller och ras. När du läser Gay är det ingen som helst tvekan om att hon är en brinnande feminist och inte en speciellt dålig sådan. Hon har en skarp iakttagelseförmåga och skriver om allt från toppolitiken till filmer och musik. När jag kom till delarna som handlar om ras och politik fick hon till och med mig att skämmas. Hon dissar film efter film som lyfter fram de färgade människornas historia och menar att svarta alltid får spela hembiträden eller slavar. Aldrig får de vara huvudroll i en annan film, som handlar om något helt annat. Jag måste säga att jag kände mig lite dum när hon totalsågar både boken och filmen Niceville, som hon säger att alla vita älskar (så även jag). Där fick jag ett och annat att tänka på.

Jag älskade Roxanne Gays texter, trots att hon inte verkade vara en så dålig feminist. Hon förklarar det i första och de sista essäerna att hon inte alltid lever som hon lär och att hon älskar sexistiska låtar, men vilken feminist kan inte rabbla upp liknande ”dåliga” saker? Jag tycker att vi ska vara stolta feminister och slåss för att inte behöva förklara oss i alla jäkla lägen!

Hennes analyser av filmer var det som lyfte boken. Så många filmer som jag har tyckt om som jag fått ett annat perspektiv på. Sedan skriver hon personligt om våldtäkt och våldtäktskultur och det är också riktigt bra och skrämmande.

1. […] Helena Hansson Köp den t.ex. här eller här. Andra som skrivit om boken: Feministbiblioteket, Dagens […]