Recension: Eriksson Sandberg, Moa; Ellens val – Möten i skymningen; 2022

Möten i skymningenDå har det kommit ut en ny bok i feelgoodserien som utspelar sig på 1910-talet, Ellens val. Böckerna skrivs av ett författarkollektiv och Möten i skymningen är skriven Moa Eriksson Sandberg, som också skrivit de två tidigare delarna. De två första böckerna i serien är skrivna av Helena Dahlgren. Böckerna ges ut på Lovereads.

Ellen är förlovad med sin Carl, men kommer bröllopet kunna bli av när Carls mamma blivit svårt sjuk? Ellens väninna Ingeborg har gjort slut med adelsonen Anton, men börjar ångra sig. Hennes värld rasar samman när hon inser att han förlovat sig med någon annan. Gerda, som Ellen lärde känna i första boken, förälskar sig i en prostituerad ung kvinna, Serafia, och hjälper henne att få jobb på pensionatet. Hennes mormor tycker inte att fallna kvinnor är något att hjälpa, så hon måste ljuga för att Serafia ska kunna jobba där.

Det händer mycket på olika fronter i boken, men de tre historierna ovan är de tre centrala. med är också Gabriella, men om henne får vi bara veta att hon är gravid. Hennes och maken Oskars försök att bli gravida med hemmagjord insemination verkar med andra ord ha lyckats. Det var fint att följa alla kära karaktärer som nu lever i en orolig tid av krig och matransonering.

Det enda jag kan tycka är att sedan Alva dog har det mesta gått lite för lätt. Allt liksom ordnar sig. Men det blir kanske andra bullar i nästa bok. Krig och hemskheter kan ju fortfarande drabba huvudkaraktärerna. Sedan finns det så många personer att böckerna kan vinkla till förmån för olika personer i olika böcker. Det ger en bra variation och längtan efter att läsa nästa och nästa bok.