Recension: Dyens, Dominique; Smitning; 2009

SmitningJag gick förbi bokförlaget Sekwas monter på bokmässan och köpte lite böcker. De ger ut böcker av franskspråkiga författare och jag passade nu på att läsa Smitning av Dominique Dyens eftersom jag har kommit fram till Frankrike i min EU-utmaning.

Anne Duval är 36 år och singel trots, eller på grund av, att hon hela tiden förbereder sig för att träffa den rätta. Hon är mitt i karriären men på helgerna är hon ensam. Allteftersom berättelsen kommer framåt, blir Anne konstigare och konstigare. Hon skriver tillslut in sig på en psykiatrisk klinik. Samtidigt får vi följa historien ur psykiatrikerns synvinkel och när boken närmar sig slutet hopar sig frågorna om vem som är vem och vem som egentligen gjorde vad.

I början visste jag inte vad jag skulle tycka om boken. Det var ett intressant porträtt av Anne, men hon var helt förfärlig som person. Hennes liv nystas upp och vi får förstå att hon verkligen inte haft det så lätt alla gånger. Men sedan kom trasslet. När hon lämnar över sig själv till en psykiatrisk klinik får vi veta att hennes läkare skriver en bok om hennes historia. Hur kan han veta så mycket och vem var hon egentligen? Fanns hon på riktigt eller bara i läkarens fantasi? Det var ett skruvat slut på en bok jag inte riktigt visste vart den skulle ta vägen. Det är ett fantastiskt romanbygge som kräver huvudet på helspänn och det var nog den märkligaste historia jag har läst. Helt klart häftig läsning!

Bloggare: Enligt O, Bak Bok Mat, Fiktiviteter, BokstödetBoktoka, Kulturbloggen