Recension: Adolfsson, Maria; Fallvind; 2022

FallvindFallvind är den sista, eller kanske senaste, boken av Maria Adolfsson i Doggerland-serien. Jag har lyssnat på alla hennes i ett svep och älskat dem! Det kändes nästan vemodigt att tag tag i den här, men så kan det ju hända att det bli fler böcker i serien. Fallvind är utgiven på Wahlström och Widstrand.

Karen Eiken Hornby är mammaledig och inte alls sugen på att gå tillbaka till jobbet. När man står med två mordfall på halsen i Doggerland, kallas hon in för att smygstarta jobbet. I sitt privatliv är hon lite sur över att Leo ska åka till Frankrike och sjunga med sin gamla kärlek Luna och Leo är lite sur för att Karen är så svartsjuk. Karen tvingas dessutom jobba med den alltid så prydliga Astrid som till på köpt sagt upp sig. Men sanningen bakom Astrids uppsägning, förstår Karen är något annat än det hon vill ge sken av.

Fallvind utspelar sig under våren 2020 och det är munskydd på och avstånd ska hållas. Dessutom tvingas Leo och Karen byta hus med Karens mamma och pojkvän när mammans hus brinner ner. Föräldrarna är sura över hur sällan de får träffa lilla Selma. Restriktionerna på Doggerland är inte desamma som i Sverige, men känns trovärdiga. Det är ett mischmasch av olika länders restriktioner och det är ju så det har varit, inget land har varit det andra likt.

Förutom att det är en bra skildring av ett land i pandemi, utan att det blir tråkigt, var det till en början en ganska så ointressant deckarhistoria. Den blev mer spännande när Karen började tro att de båda, till synes helt olika mordfallen, kunde ha samma mördare. Klassiskt i deckare, men bra och spännande utfört i den här boken. Jag hoppas faktiskt att Fallvind inte är den sista boken. Jag har inte fått nog av Karen, Leo, Sigrid, Eirik och alla de andra.