Nu drar vi på semester till Norge

Stortinget i Oslo

Bild från senaste gången jag var i Oslo. Maj 1997.

Stadssemestrar har varit vår senaste grej eftersom vi inte kunnat göra det på flera år. Nu har vi fått se Berlin och Paris genom ögonen på våra barn och det är verkligen fantastiskt. I sommar blir det lite närmare. Vi åker till Oslo i tre dagar och vi tar bilen dit. För att slippa åka jättelångt mellanlandar vi i Lidköping hos barnens mormor och morfar på dit- och hemvägen.

Hugo har, precis som till resan i Paris, ställt upp ett antal önskemål för resan som vi ska försöka tillgodose.

• Stå med ett ben i varje land.
  • Se skriket av Edward Munch.
  • Köpa med sig vykort som han kan sätta upp på sin resetavla.

Vi får ta en omväg över Gamla Svinesundsbron för att tillgodose den första önskan, men det är ju inget större bekymmer. Den andra önskan är BARA rolig. Jag är så lycklig över att han är intresserad av konst. Ok, han är inte någon konstkännare än, mer bucketlist-turist, men jag tänker att det är något att utgå ifrån. Jag köper också vykort utomlands, så den tredje önskan blir inte speciellt svår.

Det var evigheters evighet sedan jag var i Oslo och ingen i min familj har varit där, inte ens maken. Så detta ska verkligen bli jätteskoj! Det kommer att bli många museum, för vi har invigt barnen i både det ena och det andra, allt från norskt motstånd under andra världskriget till seglatser i Polynesien. Det finns museum för det mesta. Sedan ska jag förstås handla böcker och förhoppningsvis också julpynt (!).