Nej, jag vill inte tjäna pengar på bloggen!

Shelfie maj 2021

Vill jag tjäna pengar på mitt bloggande? De senaste dagarna har erbjudanden verkligen haglat. Från att komma då och då, får jag nu flera mejl i veckan om samarbeten. Jag har inget emot influencers och sponsrade samarbeten, men jag är ingen influencer.

Rubriken på det här inlägget lyder Nej, jag vill inte tjäna pengar på bloggen! och är väl inte helt ärlig. Det är klart att jag skulle överväga ett erbjudande om bloggande på en plattform som ger betalt eller reklam för böcker på sajten. Det är bara det att sådana erbjudande knappast kommer att komma någonsin.

Bokbranschen är ingen lukrativ bransch där det finns stora pengar att tjäna. När jag startade den här bloggen funderade jag inte över vilka olika saker jag skulle kunna skriva om som skulle kunna generera pengar och så satsade jag på ”fel häst”. Nej, intresset för litteratur var det som helt och hållet styrde.

Feministbiblioteket har varit mitt fritidsintresse i 15 år. I 15 år har jag drivits av en passion för att förmedla boktips och annat feministiskt och kulturellt spännande. Jag drivs av att inspirera till läsning. Jag har, tro det eller ej, aldrig tänk att det bästa vore om bloggen skulle kunna göra mig rik.

Någon sa till mig en gång att man aldrig skulle jobba med sin hobby. Det gäller nog inte för alla, men för mig känns det rätt. Om det i en parallell verklighet gick att bli rik på litteratursnack så skulle det såklart inte innebära att pengar hade flödat in automatiskt, utan att jag hela tiden varit tvungen att jaga samarbeten och sponsring.

Jag skulle hela tiden leva i en verklighet där jag kanske just nu är het och rik, men imorgon kan vara passé. Ett misstag eller en långdragen sjukdom skulle kunna vara förödande för min karriär och jag är helt enkelt inte intresserad av att leva ett sådant liv. Jag är så nöjd med att ni läser och inspireras och jag tillåts skiva det jag känner för.

Utan er läsare är jag ingenting och jag antar att ni läser för att ni gillar mina inlägg. Det som är viktigt för mig är att ni ska känna er hemma, eller framförallt känna igen er. Några sponsrade inlägg med länk till något företag för att jag ska få en (som i och för sig skulle vara välkommen) extra tusenlapp i månaden är därför inte aktuellt.

Jag är en bokbloggare, ingen influencer, och det här inlägget ska jag nu skicka som svar på alla förslag på samarbeten. Jag har absolut inget emot att samarbeta, så hör gärna av dig om du vill publicera en gästrecension eller annan text som skulle vara spännande och passa bloggens tema. För det får varken du eller jag betalt.

1 kommentar

1. Hear hear