Mer feminism i svenska deckare

Publicerad i Liberal Debatt september 2011 (min rubrik)

Jag har länge tänkt skriva en artikel om deckare och hur gamla könsroller frodas i såväl utländska som svenska deckare, men efter att ha fastnat i deckarträsket och har läst allt jag kommit över, mest svenskt, har jag ändrat mig. Till min förvåning har jag märkt att många nya deckare har feministiska teman. När man tidigare kunde störa sig på att kvinnliga poliser alltid benämndes med förnamn och manliga diton med efternamn, kan man nu se en trend av ett uppror mot kvinnor som trycks ner av manliga kollegor eller offer som lever i ojämställda förhållanden. Liza Marklund var tillsammans med sin finska kollega Leena Lehtolainen, länge ganska ensamma om sina kvinnoperspektiv i deckare.

Bland de mer etablerade deckarförfattarna man vi se att Camilla Läckberg har skrivit om problematiken med att dela föräldraledigheten och att dela upp hushållssysslorna. Denise Rudberg, som gärna rör sig i överklassmiljöer, har skildrat kvinnor som ofrivilligt blivit hemmafruar och sitter i sina fina villor med fejkade bröst och väntar på att mannen ska komma hem och se dem. Karin Alfredsson skriver thrillers om kvinnor i tredje världen, allt ur den feministiska läkaren Ellen Elgs perspektiv.

Två debutanter under det senaste året är Ingrid Elfberg och Kristina Appelqvist. Elfbergs bok Gud som haver skildrar en kvinna vars son blivit utsatt för en pedofil och trots att pedofilen åkt fast och till och med tagit sitt liv, är kvinnan rädd att han är oskyldig. Hennes man är rik och både han och hans familj behandlar kvinnan som om hon vore sinnessjuk. Appelqvists bok Den svarta löparen handlar om rektorn på Västgöta universitet, som får ett mord i sin personal på halsen. Hon slåss mot gubbiga gubbar och chauvinistiska stekare i sin ledningsgrupp och hennes räddning blir den ensamstående pappan och betydligt med kvinnovänliga polisen som utreder mordet.

Även om alla nya deckare inte är kvalitativt några mästerverk, så gläds jag åt den feministiska trenden. Kvinnliga deckarförfattare är inget nytt eller ovanligt i Sverige, men det nya är att kvinnor och kvinnors situation kommer mer i fokus.

1 kommentar

1. 9 november kl. 18:30
    Mys och rys i universitetsmiljö

Så skapas en modern pusseldeckare i Agatha Christies anda!
    Deckarförfattaren Kristina Appelqvist – en samtida Maria Lang eller varför inte en svensk Dorothy Sayers eller Agatha Christie – berättar om sitt spännande författarskap.

Fri entré.

Sittplats kan förhandsbokas via 08-508 309 00 eller via https://biblioteket.stockholm.se/kalender

Stadsbiblioteket, Sveavägen 73 i Stockholm