Malta 2021: Hemma i vardagen igen

Mina barn på Malta 2021

Nu är vi hemma efter en mardrömslik sista dag. Våra flygbiljetter som resebyrån sagt var konfirmerade, var inte det och vi fick splittra upp oss för att kunna ta oss hem. Min familj drog vinstlotten, men det kändes ju ändå överdjävligt att lämna en familj kvar i ovisshet. Nu måste jag kopiera chattar och skicka till resebyrån för att kräva tillbaka pengar. Men ett stort plus till Star Alliance för att de bokade om oss kostnadsfritt. De har inte gjort något fel i denna soppa. Tips från coachen: boka alltid direkt via flygbolagen!

Nog om allt elände igår. Jag ska skriva om resan ur ett kulturellt perspektiv. Har massor av idéer! Malta och Valletta var oerhört fint och det var underbart att få resa igen. Det var dock inte helt angenämt att hålla på med munskydd hela tiden, även om det ju ska hjälpa mot covid. Det var inte alls svårt att hålla avstånd på hotellet och museum, men ändå var det oerhört viktigt att alltid ha munskydd inomhus.

Detta ska inte ses som ett inlägg i munskyddsdebatten, men efter en vecka av att anpassat mig och tagit seden tid jag kom, kan jag verkligen förstå motståndet mot att bära dem. I alla fall när det kommer till barnen i skolan. Våra barn behövde bara bära munskydd på ett museum, som inte låg i Valletta, och Hugo var tvungen att ha det på flyget. Det omedelbara nu efter hemkomst kommer att vara att jag inte tvingas att bära munskydd.

Vi är inte speciellt bruna, trots att vi varken burit heltäckande klädsel eller solskydd, men lite har nog solen tagit trots allt. Vi har haft tur med vädret. Det har varit varmt och soligt för det mesta. Vi åkte på en utflykt en heldag då det var varmt men mulet. Båtresan hem var också hemsk eftersom det blåste så mycket.

Det var trevligt att kunna pricka av ännu ett EU-land på min besökslista och Malta är alldeles säkert ett land jag kommer att återkomma till. Valletta var oerhört trevligt, men det var lite som att bo i Gamla stan och bara vara i Gamla stan. Nästa gång bor vi nog i Selima, som ligger rakt över vattnet från Valletta.

Utflykten till Gozo var lite parodisk, som jag tidigare skrivit om. Frågan är vad man ska göra i stället eftersom det är svårt att ta sig dit på egen hand. Alla resor erbjuder samma paket, för att det är var turister villa ha; blå grottor, citadellet och blå lagunen. Problemet var att det inte fanns någon matpaus och att man förväntades att äta i farten när man skulle besöka citadellet. Det passade inte vår familj så vi kunde inte se så mycket var staden Victoria där citadellet ligger. Blå lagunen var en turistfälla utan dess like, så den som inte har barn kan med fördel hoppa över det.

Vi har ätit gott och alla har varit vänliga mot barn, även om allt inte varit direkt barnanpassat. Tre små barn som vi hade med oss var nöjda och glada för det mesta. Det har blivit mycket pizza och hamburgare och chicken nuggets, men vi vuxna har inte heller ätit så varierat. Jag tror att jag ska laga thaimat ikväll, för det känns som en evighet sedan jag åt. Vardagen har också sin charm.