Läsa jorden runt: Operation Oceanien

Oceanien

Denna vecka är öar temat hos Kulturkollo och då är det väl passande att jag drar igång en liten miniutmaning? Operation Oceanien har indirekt är temat öar. Mitt huvudsakliga syfte är att pricka av alla länder i Oceanien på min jorden runt-karta.

Till min hjälp har jag boken Lali – a pacific anthology av Albert Wendt från Samoa samt Pacific Islander Poetry and Culture på webben som bistår med länkar och tips. Australien och Nya Zeeland ligger också i Oceanien, men de är inte med i min sammanställning nedan. Jag har däremot tagit med några andra autonoma platser som kommer med på köpet.

Som ni förstår är den här listan mest en lathund till mig själv. Men ni som mot all förmodan också är intresserade finns här en gedigen lista på kvinnliga författare från Oceanien.

Amerikanska Samoa

Nytt autonomt område.

Caroline Sinavaiana-Gabbard: Poet som finns att läsas här.

Cooköarna

Marjorie Crocombe: Två noveller i antologin

Fiji

Nytt land.

Akasani Sobusobu: En novell i antologin samt en akademisk uppsats om kvinnor och begravningar på Fiji. Finns att läsa här.

Vanessa Griffen: Två noveller i antologin.

Makereta Manueli: En novell i antologin.

Alafina Vuki: En dikt från antologin.

Guam

Nytt autonomt område.

Lehua M. Taitano: Dikt av henne här.

Kiribati

Jag hr tidigare läst Jane Resture och i antologin finns det flera manliga poeter.

Marshallöarna

Seminytt land. Det här bidraget är bättre än mitt förra alternativ som var en bok skriven av en amerikansk man, men om sin fru från Marshallöarna. Jag godkände det för att det fanns med många texter av frun i boken.

Kathy Jetñil-Kijiner: Dikter som finns att läsa här och här.

Mikronesiska federationen

Jag har läst den enda som jag funnit från det landet, Emelihter Kihleng.

Nauru

Jag har läst en dikt av Joanne Gobure och har inte hittat något nytt.

Niue

Nytt autonomt område som är (indirekt) känt för sin landsdomän .nu. En manlig poet finns i antologin.

Palau

Nytt land.

Hermana Ramarui: Dikter som finns att läsa här och här.

Papua Nya Guinea

Nytt land och har inte hittat någon kvinnlig författare härifrån. Det finns däremot flera noveller och många dikter av manliga författare i antologin.

Salomonöarna

Nytt land och har inte hittat någon kvinnlig författare härifrån. Dikter av en manlig författare finns i antologin.

Samoa

Nytt land.

Sia Figiel: Jag ska läsa hennes roman Freelove, som jag köpt på Amazon.

Momoe von Reiche: Två dikter i antologin.

Tonga

Har läst en poet tidigare, Konai Helu Thaman, och hon finns även med i antologin.

Tuvalu

Nytt land och här var det väldigt tunt. Jag kommer att räkna en person med rötterna härifrån. Hon har representerat Tuvalu på en internationell poesifestival i England.

Selina Tusitala Marsh: Dikter av henne finns här och här.

Som bonus tänkte jag läsa Where the Hell is Tuvalu? av Philip Ells, en engelsman som bor och verkar på Tuvalu.

Vanuatu

Jag har tidtagare läst Grace Mera Molisa.

Mildred Sope: Dikter av henne finns i antologin.

Bonus Hawaii/Tahiti

No’u Revilla: Dikter finns här.

Hoppa till kommentarformuläret

1. Jojo, det var en utmaning som heter duga!

1. Jag gillar inte när det blir för lätt 😉

2. Wow! Vilket jobb du lagt ner och tagit reda på så många intressanta flrfattare! Och vilken otroligt bra idé för att bredda läsningen!

1. Alla har ju sitt nördintresse de grottar ner sig i 🙂 Listan skrev jag också för att samla alla länkarna. Nu ska här läsas poesi och noveller!