Kultursvep: Om kriget i Ukraina både här och där

Daria Serenko och Serhij Zjadan

Daria Serenko och Serhij Zjadan. Foton: putnik (CC BY 4.0) och Mariusz Kubik (CC BY 4.0).

Då tänkte jag initiera en ny kategori här på bloggen, kultursvep. Jag skriver numer både här och där och man ska inte publicera samma texter på flera ställen, även om det skulle passa. Jag är fortsatt chefredaktör på tidningen NU och jag är också en del av bloggkollektivet Kulturkollo. Under kultursvep tänkte jag gå igenom det jag den senaste tiden skrivit om på andra ställen.

Veckan som gått har varit hektisk med lämning av vårt fjärde månadsmagasin. Vid årsskiftet gick vi över till att bli mer webbaserade och ge ut en tryckt tidning en gång i månaden istället för en gång i veckan som tidigare. Det gör det ju lite mer stressigt när vi ska lämna, än det var tidigare. Jag skrev en artikel om Kalle Lind och Henrik Jutbrings bok Galenskaparna och After Shave – Ogräset i den svenska underhållningsrabatten, men mer om den när tidningen kommit ut.

I måndags skrev jag en ledarkröninka om vikten av att ta del av den ukrainska kultur som finns tillgänglig för oss här i Sverige. Jag utgick från boken Internatet av Serhij Zjadan som jag även recenerade här tidigare i veckan. Från krönikan:

Putin vill utplåna allt unikt ukrainskt och han hävdar ideligen att Ryssland och Ukraina delar kultur. Det vi kan göra är att ta del av den ukrainska kultur som faktiskt är tillgänglig för oss. Du kan läsa Nikolaj Gogols Ukrainska noveller, Oksana Zabuzjkos Fältstudier i ukrainskt sex eller Andrej Kurkovs Döden och Pingvinen. Alla finns på svenska bibliotek.

Men ska du läsa en bok, och en aktuell bok dessutom, så ska du läsa Internatet av Serhij Zjadan (Ersatz 2023). Författaren är född 1974 i Luhansk Oblast och bor idag i Charkiv. Han har skrivit lyrik och prosa sedan 1995. Internatet skrev han 2017, alltså före den fullskaliga invasionen av Ukraina, och visar en vardag i krig.

Läs hela krönikan här.

Jag spann vidare på samma tema och skrev om både boken Internatet och Jag önskar mitt hem aska av den ryska oppositionella Daria Serenko på Kulturkollo. Månadens tema där är nystart och såhär inledde jag min text:

Nystart är månadens tema på Kulturkollo och det är såklart en nystart för mig att får vara med i detta fina gäng. Men jag tänkte inte skriva mer om det i det här inlägget, utan fokusera på nystart som jag läst om i två aktuella böcker. Det är inte alltid en nystart är frivillig och kanske heller inte önskvärd. För författarna Serhij Zjadan från Ukraina och Daria Serenko från Ryssland blev den 24 februari 2022 en ofrivillig och oönskad nystart för dem båda.

Läs hela inlägget här.

1 ping

1. […] kommer en recension här på bloggen och glimtar från intervjun kommer ni att få i ett kultursvep […]