Kultursvep: Från författarintervju till 1000 vigslar

EU-flaggor

Denna veckas kultursvep innehåller en lång intervju med författaren och riksdagsledamoten Lina Nordquist som har kommit ut med sin tredje roman. Sedan har jag skrivit med på Kulturkollo om Europa och kultur. Jag avslutar med en lite rolig nyhet på tidningen.nu.

Tigerkakshjärta av Lina Nordquist

Tigerhjärta av Lina Nordquist i NU

Såhär fint blev uppslaget om Lina Nordquist och boken Tigerkakshjärta i tidningen. Jag kommer givetvis att recensera boken även här, men jag kände att jag ville låta tidningen komma ut först. Jag har läst Linas första bok Dit du går, följer jag som är mycket svart historia. Tigerkakshjärta har också dragningar åt det svarta. Lina berättar om varför hennes böcker är så sorgliga:

– Skälet tänker jag till att jag utbildat mig medicinsk forskare är ju för att jag tycker att det är för jävligt att människor inte får den hjälp de behöver när de blir sjuka. Skälet till att jag sen blev social- och sjukvårdspolitiker är att vi inte gör allt vi kan. Jag tycker att elände är jobbigt och just därför kan jag inte sluta tänka på det.

Hon berättar också om att skrivandet är henne egen plats där hon hämtar energi efter tuffa arbetsperioder:

– Jag tror alla människor behöver en egen plats. En del personer behöver jogga i skogen, andra behöver klä om möbler eller ställa sig och laga en härlig middag. Vi behöver någonting som får pulsen att gå ner. Min egen plats är där jag skriver.

Lina Nordquist har parallellskrivit de tre böckerna hon har gett ut under 10 års tid, så den stora frågan är om hon kommer att skriva något mer.

– Jag har en massa pappershögar överallt. Kanske att ett par av dem kan bli en sammanhängande bok. Gissningsvis så är fem, sex av de här högarna skräp. Jag tänkte i sommar titta igenom dem och se om jag hittar något som är kul som jag kan börja nysta i.

Vi får hoppas på det! Hela artikeln finns bara att läsa i den tryckta tidningen än så länge.

Europeiska boktips på Kulturkollo

Jag skrev om mina projekt att utmana mig att läsa något från varje EU-land:

Litteratur ska vara lustfyllt och inte ett tvång, men jag älskar verkligen att läsa för ett visst syfte, som en utmaning kan fungera som. Det som har hänt under dessa utmaningar är att jag har funnit underbar litteratur. Jag har läst ett och annat sömnpiller såklart, men jag har också upptäckt fantastiska författarskap. Jag ska inte trötta ut er med att lista hur många böcker som helst, men ska nämna några europeiska fynd.

Sedan gav jag ett antal fina europeiska boktips. Läs om dem på Kulturkollo.

1000 vigslar

Peter Öberg är lokalpolitiker i Stockholm och vigselförrättare. Han har på skoj räknat hur många vigslar han förrättat och den 27 april vigde han sitt tusende par. Jag och Peter har pratat om borgerliga vigslar, om hur det är att viga ett par där den ena är döende och dråpliga historier. En fördom är att borgerliga bröllop inte är lika storslagna, men det kan jag själv intyga att så inte behöver vara fallet. Peter svarade:

– Jag har vigt par på stora bröllop. Exempelvis ett par som hyrde Nationalmuseum för vigsel med efterföljande middag på Grand Hotel. Jag vill minnas att det var närmare 200 gäster. Utomhus i Hagaparken har det varit ett likande antal. Men vanligast på privata vigslar är runt 60 gäster.

Läs hela artikeln här.