Kultursvep: Bokmässans seminarieprogram i NU

Bokmässan 2024

Som jag redan skrivit om i veckan så har jag bevakat bokmässans presskonferens om seminarieprogrammet för NU:s räkning. Tyvärr var släppet inte i Stockholm i år, så jag fick titta på webben. Jag konstaterade här på Feministbiblioteket att det var många spännande författare som kommer, men presskonferensen fokuserade på annat.

Min text på NU var både ett referat från presskonferensen och en analys. Jag gick igenom presentationen och la till mina egna tankar. Här kommer några citat från olika delar av texterna.

Tema Sápmi

– Tema Sápmi är den största manifestationen för samisk kultur utanför Sápmi någonsin, sa [Johan Kollén] på presskonferensen.

Omslaget på katalogen samt illustrationer inuti är gjorda av den norska samiska konstnären Kine Kjær. Den samiska kulturen ska belysas från flera håll och Johan Kollén stannade vid språket. Det finns mer än 580 ord för snö i samiskan. Vad händer med det om klimatet förändras, frågade han sig.

Tema rymden

Tema rymden presenterades av Erik Eje Almqvist. Det kommer att handla om allt från vetenskap om rymden till science fiction. Bland annat kommer fyra astronauter från tre länder kommer att finnas på plats. Den belgiska fysikern Thomas Hertog kommer att prata om de upptäckter han gjort tillsammans med Stephen Hawking som förändrat synen på universums uppkomst.

– Det kommer också att handla om frågan om liv på andra planeter och framtida bosättningar på Mars, men en sak som blivit tydligt för oss när vi jobbat med temat är att vi står inför en ökad kommersialisering av rymdtrafik, sa Erik Eje Almqvist och berättade att de därför bjudit in rymdjurister för att reda ut vad som gäller och vad man kan göra.

Analys

När bokmässan själva ska presentera seminiarieprogrammet så är det, som så många gånger förr, den aktuella politiken som står i centrum. Det är diskussioner om internationella konflikter och i år även om Tidösamarbetet. Litteraturen kommer i andra hand.

Joyce Carol Oates lyftes visserligen fram som huvudgäst, med rätta, men Sofi Oksanen nämndes först mot slutet. Sofi Oksanen är en av vår tids mest spännande författare och att hon kommit ut med en ny bok är stort, men tydligen inte tillräckligt stort för att bokmässan ska se henne som en stor programpunkt att lyfta i inledningen.

Läs hela texten på tidningen.nu.