Jag har för första gången på evigheter påsklov

Påskpynt 2019

Om man bortser från när vi åkte på bröllopsresa över påsken 2009 så har jag inte haft påsklov sedan jag gick på gymnasiet. Året jag tog studenten var 1996 så det det ett tag sedan. Men nu är det dags igen! Jag har velat fram och tillbaka om jag ska jobba hemifrån och ha den minsta på förskolan någon eller några dagar, men så landade jag av olika orsaker i att ta ledigt hela veckan.

På tisdag åker jag och barnen till Lidköping och mitt barndomshem. Då ska vi först ta en sväng förbi Hjo och hälsa på min 101-åriga mormor. Två dagar senare kommer fadern och svärfar ner med bil. Jag valde att åka lite tidigare för att det inte är helt lätt att hänga i en lägenhet med en snart treåring och sedan har sjuåringen haft ett tämligen högljutt önskemål om att inte åka bil. Nu får det bli en resa med tåg och en med bil. Bra kompromiss.

Nu är ju lov med barn, speciellt med barn som fortfarande går på förskolan, inte ett läslov för den vuxna. men trots det och trots tidigare erfarenheter, planerar jag ändå för vilka böcker jag vill läsa på lovet. (Jag läser förmodligen mer på buss 405 mellan förskolan och jobbet, men men.)

Lista på böcker jag bunkrar upp med

Nora eller brinn Oslo brinn av Johanna Frid (storytel): Det är vår bokcirkelbok och jag har velat läsa den länge!

Pygmalion av George Bernard Shaw (biblioteksbok): Pjäsen som blev musikalen My fair lady måste läsas och det måste undersökas hur mycket feminist Shaw verkligen var.

Das Bombardement von Åbo av Carl Spitteler (kindle): Jag läser en nobelpristagare på tyska. Den här tokroliga boken om en bombning av staden Åbo är lyckligtvis kort så jag ska nog klara att läsa den på originalspråk.

Ulvings hus av Cécile Tormay (biblioteksbok): Jag fick nys om att Tormay varit nära att få nobelpriset i litteratur. Dessutom skrev hon på ungerska och ungerska är månadens språk. Boken fick beställas upp från stadsbibliotekets magasin.

Roman utan namn av Duong Thu Huong: När månadens språk var vietnamesiska förra hösten så tänkte ajg läsa den här boken. Då fanns den inte på svenska. Nu har Tranan gett ut den och jag tänkte läsa den. Får se om jag hinner svänga förbi dem innan jag åker och införskaffa ett ex.